میرنیوز

نباید دستاوردهای قبلی مذاکرات وین را هرز داد/ پکن و مسکو حاضر به پرداخت هزینه برای ایران نیستند

نباید دستاوردهای قبلی مذاکرات وین را هرز داد/ پکن و مسکو حاضر به پرداخت هزینه برای ایران نیستند 2021-11-07T06:45:48+03:30

رضا نصری، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به برگزاری دور جدید مذاکرات وین در ۸ آذرماه، فکر می‌کنید نقطه آغازین مباحث در این مذاکرات چه خواهد بود باتوجه به این که ایران معتقد است که آمریکا در هفت دور گذشته این مذاکرات را به بن بست کشانده است و حتی در موضوع لغو تحریم ها با ارائه لیست هایی همچون لیست های سبز و قرمز تلاش دارد که به صورت یکجانبه عمل کند؟ گفت: در پایان آخرین دور از مذاکرات وین، همه طرف‌ها -از جمله ایران، چین و روسیه- نسبت به آن‌چه طی شش دور نشست حاصل شده بود ، رضایت نسبی داشتند. البته، همه اذعان داشتند که هنوز اختلافات مهم و زیادی باقی مانده که باید حلاجی شود اما در مجموع نگاه غالب به توافقات، دستاوردها و ادامه مذاکرات نگاه مثبتی بود. پس قاعدتاً، دستورکار دور جدید مذاکرات نباید به گونه‌ای توسط ایران یا سایر کشورها بازتعریف شود که در آن توافقات و دستاوردهای شش دور گذشته هرز برود.

اگر دستاوردهای دوره‌های قبل مذاکرات وین از بین برود، به نقطه صفر هم باز نمی‌گردیم! بلکه به نقطه‌ای زیر صفر می‌رسیم


وی در این ارتباط افزود: معتقدم اگر دستاوردهای دوره‌های قبل از بین برود، حتی به نقطه صفر هم باز نمی‌گردیم! بلکه به نقطه‌ای زیر صفر می‌رسیم که در آن تمام کشورها - علیرغم سابقه ‌و بدعهدی آمریکا- «ایران» را مقصر شکست می‌شناسند، با تمام هزینه‌هایی که نشستن در جایگاه متهم برای ایران در بر دارد! در واقع، اجماع و همسویی مجدد طرف مقابل در برابر ایران راه را برای اعمال فشارهای «چندجانبه» -از جمله فشار از طریق شورای امنیت- مانند دوران پیش از برجام هموار خواهد ساخت، با این تفاوت که این بار «برگ مذاکره» نیز سوخته است و گزینه‌های سیاسی و دیپلماتیک محدودتری روی میز باقی مانده است.


نصری خاطرنشان کرد: حقیقت این است که با توجه به گزارشات منفی و کدورت‌های جدید میان ایران و آژانس -و با توجه به سابقه مخالفت‌های سرسختانه برخی مقامات دولت کنونی با برجام- مقصر جلوه دادن ایران نیز کار دشواری نخواهد بود. در واقع، با توجه به این نکات، اگر تیم مذاکره‌کننده جدید دستاوردهای دوره قبل را به رسمیت نشناسد یا خواستار اِعمال تغییرات عمده‌ای در آن‌ها شود، برای طرف مقابل چندان دشوار نخواهد بود دولت اصولگرای ایران را به «دبه درآوردن» متهم کند و مسیر مذاکرات را به سمت تقابل و «فشار چندجانبه» منحرف سازد. در همین چارچوب به نظرم لازم است ابتدا دستاوردهای گذشته - که محصول ماه‌ها رایزنی میان مقامات ارشد ایران و چندین قدرت جهانی است- به صراحت به رسمیت شناخته شود و از آن پس نیز طرفین با جدیت و -اگر لازم شد با انعطاف متقابل- مذاکرات را پیش ببرند.


رضا نصری در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید ایران بر نتیجه محور بودن این مذاکرات و برخی موانع پیش رو در راستای تحقق این موضوع، به چه میزان می توان به موفقیت این مذاکرات در یک پروسه کوتاه مدت امید داشت؟ خاطرنشان کرد: اینکه رئیس‌جمهور، وزیر محترم امور خارجه و مسئول ارشد مذاکرات -علیرغم مخالفت‌های گذشته برخی از آن‌ها با برجام- امروزه همگی بر «نتیجه‌محور» بودن مذاکره تاکید کرده‌اند، نکته مثبتی است و از عزم نظام و دولت به حل معضل هسته‌ای حکایت دارد اما معتقدم در اصطلاح ترکیبیِ «نتیجه‌محور» نباید تعریف واژه «نتیجه» را صرفاً به «لغو کامل تحریم‌ها» محدود کرد و لازم است تعریف وسیع‌تر و جامع‌تری از آن ارائه داد. در واقع، بهتر است بگوییم آنچه از تعامل با قدرت‌های جهان انتظار داریم «هموار شدن راه توسعه اقتصادی ایران» است و سپس ببینیم برای نیل به این هدف به چه عناصری نیاز داریم تا تلاش کنیم آنچه میسر است را در تعامل با قدرت‌های جهانی تأمین نماییم. مثلاً می‌دانیم «توسعه» نیازمند تجارت آزاد بین‌المللی، ارتباط آسان بانکی و مالی با جهان، حُسن شهرت، عادی‌سازی فضای کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری، انتقال فن‌آوری، خودکفایی در حوزه انرژی، ثبات منطقه‌ای، ثبات سیاسی، امنیت و پایان تنش‌های پر هزینه و فرسایشی است. حال بپرسم برای رسیدن به هدف توسعه، کدام‌یک از این عناصر را می‌شود از تعامل با این قدرت‌ها در حد ممکن تأمین کرد تا در آن راستا طرح بدهیم و برنامه‌ریزی کنیم.

«لغو کامل تحریم‌ها» یکی از عناصر ضروری برای توسعه و آسایش اقتصادی کشور است، اما همه آن نیست


وی با بیان این که «لغو کامل تحریم‌ها» یکی از عناصر ضروری برای توسعه و آسایش اقتصادی کشور است، اما همه آن نیست؛ و اگر نتیجه و هدف نهایی خود از مذاکره را محدود به این یک عنصر کنیم، در فرآیند توسعه -ولو با فرض تداوم لغو تحریم‌ها- کماکان با کاستی‌ها، کارشکنی‌ها و چالش‌های جدی روبرو خواهیم بود، خاطرنشان کرد :معتقدم برای "تضمین" تداوم لغو تحریم‌ها و تامین حداکثری سایر عناصر توسعه لازم است ایران باید -در موازات مذاکرات وین و مذاکرات منطقه‌ای با همسایگان- یک «بسته پیشنهادی» به قدرت‌های جهان ارائه دهد که در آن مطالبات کلان‌تر خود را بیان داشته و مشخص کند طی کدام زمان‌بندی و تحت چه فُرمتی حاضر به گفت‌وگو در مورد آن‌هاست.


نصری تاکید کرد: به نظرم چشم‌انداز یک فرایند بلندمدت مذاکراتی هم احتمال موفقیت مذاکرات وین را افزایش می‌دهد و هم تداوم لغو تحریم‌ها را تا حدود زیادی تضمین می‌کند. در واقع، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا مشکل بتواند مجدداً از برجام خارج شود اگر خروج او از برجام به شکست مذاکرات جامع و بلندمدت در مورد موضوعات کلان امنیتی و راهبری منجر شود. 


این کارشناس ارشد مسائل بین الملل، در پاسخ به این سوال که در برابر هر کدام از طرف های مذاکره کننده یعنی ایران، گروه ۴+۱ و آمریکا چه موانع و چالش های احتمالی در جریان برگزاری مذاکرات وین وجود خواهد داشت؟ تصریج کرد: دولت بایدن برای بازگشت به میز مذاکره بیش از حد تأخیر کرد. دولت جدید ایران نیز از مرداد ماه تاکنون هنوز بر سر میز مذاکره ننشسته است. در مجموع، انتقال قدرت در دو کشور فرآیند را بیش از حد به تأخیر انداخت و این تأخیر به پیچیدگی مذاکرات افزود. در واقع، از سال گذشته تاکنون هم پیچیدگی‌های سیاسی به فرایند افزوده شده و هم با تصویب قانون «اقدام راهبردی» مجلس، پیچیدگی‌های حقوقی به معادله اضافه شده است. ضمن اینکه روابط ایران و آژانس هم -که روابط متوازن و معقولی بود- مجددا به تقابل کشیده شده است. بعد از این هم هرچه زمان بگذرد، متغیرهای جدیدتری به پیچیدگی مذاکرات ضمیمه خواهد شد. یک درگیری ولو محدود نظامی در منطقه یا در آب‌های خلیج فارس، تداوم خرابکاری‌ها و تشدید ماجراجویی‌های اسرائیل، تحولات نامطلوب سیاسی در آمریکا و اروپا (از جمله در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه)، احیای قطعنامه‌های شورای امنیت، تصویب قطعنامه منفی یا ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت توسط شورای حکام آژانس، پیروزی جمهوریخواه‌هان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، تصویب یک قانون کارشکنانه در کنگره یا حتی احیای قانون INARA (قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران)، همگی از نمونه عواملی هستند که می‌تواند منجر به انحراف و شکست مذاکرات شود.

وی گفت: به یاد داشته باشیم که سال گذشته کنگره آمریکا هنوز اقدام قابل توجهی برای کارشکنی در بازگشت دولت بایدن به برجام انجام نداده بود و امروز -به دلیل اتلاف وقت- لایحه موسوم به Maximum pressure Act -که قصد دارد به تحریم‌های دوره ترامپ چفت و بست قانونی بزند و لغو آن‌ها را از اختیار بایدن خارج کند- در حال حاضر در کنگره دست‌کم ۱۰۹ اسپانسر (یا حامی) دارد! پس اگر ایران نتواند در بازه زمانی مناسبی با نمایندگان دولت بایدن در وین به توافق برسد تا متعاقباً برای تحکیم توافق تدابیر دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی‌ هوشمندانه‌ای تدارک ببیند، با گذر زمان انعقاد هر توافقی ممکن است عملاً «غیر ممکن» شود!

چین و روسیه بابت حمایت از ایران حاضر به پرداخت هزینه نخواهند بود

نصری همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر وی نقش کشورهایی چون چین و روسیه در پیشبرد این مذاکرات چگونه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم -علیرغم همه رقابت‌ها- مهم‌ترین شریک تجاری چین همچنان آمریکاست! بعد از آمریکا هم اتحادیه اروپاست. یعنی چین وابستگی‌ها، منافع مشترک و روابط معقول و تعریف‌شده‌ای با غرب دارد. ضمن اینکه چین تبدیل شدنش به اولین قدرت اقتصادی جهان را فعلا تابع تنش‌زدایی و مشروط به تداوم روابط تجاری با آمریکا می‌داند. در نتیجه، چین در یک چارچوب از موضع معقول ایران و فرایند مذاکرات حمایت خواهد کرد اما روابط خود با آمریکا و غرب را به هیچ عنوان قربانی احیای برجام یا تأمین منافع ایران نخواهد کرد. روسیه نیز -مادام که خود نگران پیش‌رفت‌های هسته‌ای ایران نشده- از موضع ایران دفاع خواهد کرد، اما روسیه نیز بابت حمایت از ایران حاضر به پرداخت هزینه نخواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور

 استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
2024-05-20T00:18:33+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجوی رئیس جمهور و هیئت همراه، از منورهای مه‌شکن برای یافتن آنها ا...

تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم

 تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-20T00:18:33+03:30
رئیس جمهور عراق در گفتگو با محمد مخبر گفت: برای سلامتی رئیس جمهور ایران نماز و دعا می‌خوانیم و امیدواریم هر چه زودتر ایشان از این حادثه با صحت و سلامت عبور ...

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:18:32+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور

 پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور
2024-05-19T23:25:32+03:30
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

 ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-19T23:25:32+03:30
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر آقای رئیسی و هیات همراه ایشان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.

حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T23:12:13+03:30
تیپ ۲۵ تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.

حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

 حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید
2024-05-19T23:12:13+03:30
تولیت حرم امام خمینی(ره) درخواست کرد به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خوانده شود.

انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند

 انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند
2024-05-19T23:12:12+03:30
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سانحه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور واکنش نشان داد.

اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران

 اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران
2024-05-19T23:12:11+03:30
عده‌ای از مردم و دانشجویان برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر تهران تجمع کرده‌اند.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:12:09+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T22:58:36+03:30
تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.

روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

 روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم
2024-05-19T22:58:36+03:30
رئیس جمهور سابق اظهار داشت: صمیمانه امید دارم آقای رئیسی هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

 جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد
2024-05-19T22:58:35+03:30
در جلسه امروز هیئت دولت، با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

 قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم
2024-05-19T22:58:35+03:30
رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نوشت: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند ...

اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲

 اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲
2024-05-19T22:58:35+03:30
بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه که ظهر امروز در مسیر بازگشت به تبریز در حوالی ورزقان دچار سانحه شد از نوع بل ۲۱۲ بود.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

 منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند
2024-05-19T22:58:34+03:30
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن...

امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

 امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند
2024-05-19T22:58:34+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و ...

درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد

 درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد
2024-05-19T20:32:01+03:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

 تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس
2024-05-19T20:32:01+03:30
رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز ق...

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

 درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

 ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به...

سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است

 سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است
2024-05-19T20:31:59+03:30
بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساس...

ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی

 ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی
2024-05-19T20:31:58+03:30
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با ارجاع طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مواف...

سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب

 سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب
2024-05-19T20:31:58+03:30
قدرت نهفته و آشکار در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای ایران به‌گونه‌ایست که منجر به تنظیم مناسبات بر اساس عزت کشور خواهد شد. بدیهی است خروجی این دیپلماسی ایجاد امنیت...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T20:31:58+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

 حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، پیش رفت.

دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است

 دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است
2024-05-19T20:31:57+03:30
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی‌گویم که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله‌ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله...

سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد

 سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود."، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه‌زدن به دو نقطه با تع...

اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

 اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
2024-05-19T20:31:57+03:30
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.

وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

 وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم
2024-05-19T20:31:56+03:30
وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بر بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)