میرنیوز

روحانی: به حق دولت سلامت و محیط زیست بودیم

روحانی: به حق دولت سلامت و محیط زیست بودیم 2021-07-26T13:30:07+04:30

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در محیط زیست ما نمادی برای توسعه آن داشتیم و آن دریاچه ارومیه بود، اظهار کرد: دولت یازدهم و دوازدهم به حق دولت سلامت و محیط زیست بوده است. ما در بخش‌های مختلف برای موضوع سلامت وارد عمل شدیم که بخشی مربوط به محیط زیست می‌شد و برخی هم مربوط به بیمه سلامت می‌شد. 

وی افزود: هرکس امروز را با هشت سال پیش مقایسه کند، منصفانه متوجه خواهد شد که چه تغییراتی ایجاد شده است. اینکه ما مترو را توسعه می‌دهیم برای محیط زیست است. اینکه ریل را توسعه می‌دهیم و بنزین و گازوییل را به سمت یورو چهار می‌بریم برای محیط زیست است. روزهای پاک در منطقه‌ای از کشور از ۲۰ روز به ۸۰ روز رسیده و این موضوع را در کلان شهرها هم شاهد هستیم.

روحانی یادآور شد: اینکه مناطق حفاظت شده را پاسداری می‌کنیم، اینکه در کشور شاهد هستیم که بسیاری از نیروگاه‌های ما که با مازوت و گازوییل تأمین می‌شدند با گاز تامین می‌شوند یعنی توجه محیط زیست.

رییس جمهوری با بیان اینکه شاهدیم نیروگاههای زیادی که قبلاً انرژی آنها با مازوت و گازوییل تامین می‌شد امروز بخش بزرگی از آن با گاز تامین می‌شود که برای محیط زیست است، اظهار کرد: توسعه گازرسانی به روستاها از ۱۴ هزار به ۳۳ هزار روستا یعنی اهمیت محیط زیست و اینکه بوته‌ها حفظ شود و مردم در سلامت باشند و برای گرم کردن خود در زمستان، پخت و پز و سایر مصارف از سوختی استفاده کنند که مشکلات زیست محیطی کمتری دارد.

وی ادامه داد: اینکه آب را به شرق کشور و کویر رساندیم و استانهای شرقی ما در آینده از آب شیرین شده دریای عمان یا خلیج فارس استفاده خواهند کرد، همه و همه برای محیط‌زیست است. اینکه همه مشعل‌ها را در جنوب خاموش کرده و از آن برای پتروشیمی استفاده می‌کنیم و پالایشگاه عظیم بیدبلند را افتتاح کرده‌ایم یعنی اهمیت محیط زیست. محیط زیست ابعاد مختلفی دارد و اینکه تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید احیا و حق آنها ستانده شود و حقابه‌ها به آنها داده شود یعنی محیط زیست.

روحانی با اشاره به اینکه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه محیط زیست کار بسیار عظیمی انجام شد، گفت: بخش بزرگی از خوزستان به منظور جلوگیری از گرد و غبار  نهالکاری و کارهای بزرگی در دولت یازدهم و دوازدهم در این استان انجام شد که همه برای محیط زیست است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه وضعیت محیط زیست از ۸ سال قبل بهتر است، تصریح کرد « البته این به معنای رفع کامل مشکلات نیست. در زمینه محیط زیست باید با کشورهای منطقه و همسایه مشارکت کنیم چون برخی مسایل به کشورهای همسایه ما و برخی مسائل هم به این مربوط می‌شود که همسایگان ما در تصرف آب رودخانه‌ها باید عدالت را رعایت کنند.

وی افزود: اینکه دو رودخانه بزرگ و مهم دجله و فرات را فقط یک کشور استفاده کند و کشور پایین‌دستی خشک شود،  آثار آن به کشورهای همسایه که ما هستیم بر می‌گردد. اینکه در کشور شرقی ما سدها ساخته شود و آب به اندازه کافی وارد دریاچه هامون نشود یعنی محیط زیست دچار مشکل می‌شود.

رییس جمهوری تاکید کرد: باید کار بسیار عظیم در مجامع بین‌المللی و در موضوع سیاسی و علمی در زمینه آب و خاک انجام شود و اگر همه دست به دست هم بدهیم می‌توانیم به شرایط محیط زیستی سالم و قابل قبول برسیم.

روحانی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: دریاچه ارومیه را با تالاب‌ها و رودخانه‌های دیگر مقایسه نکنید. به برخی از استان‌ها در  دولت‌های یازدهم و دوازدهم رفتیم و آنجا معترض بودند که چرا آنقدر به دریاچه ارومیه تاکید دارید. علت اینکه از روز آغاز دولت به فکر دریاچه ارومیه بودیم و امروز در روزهای پایانی هم به فکر آن هستیم این است که اطراف دریاچه ارومیه صدها کیلومتر تحت تأثیر خشک شدن دریاچه ارومیه قرارمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه اگر دریاچه ارومیه با همان روند قبل سال ۹۲ ادامه می‌یافت و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نمی‌شد، امروز به یک محیط خشک پر از نمک تبدیل می‌شد، تصریح کرد: در این صورت هر گرد و غبار و هر وزش بادی، همه شهرها، باغ‌ها، مزارع، مراتع و درختان و حیات را در منطقه از بین می‌برد. یعنی جمعیت عظیم ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفری تحت تاثیر دریاچه ارومیه است و وقتی دریاچه ارومیه نباشد خطرات بسیار زیادی برای جامعه وارد می‌شود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در دولت ۱۵ هزار میلیاردتومان برای احیا دریاچه ارومیه هزینه شده است، گفت: در اطراف دریاچه ارومیه برای این که جلوی گردوغبار گرفته شود، بوته کاری شده است. کانال‌ها و مسیرها لایروبی شده است برای این که از سیمینه رود و زرینه رود و از جاهای دیگر دریاچه ارومیه را تغذیه کنند. علاوه بر این از کشاورزان خواسته شد که از مصرف آب بکاهند. اگرچه مصرف آب را ۴۰ درصد کاهش دادیم اما تولید محصولات ۱۷ درصد افزایش پیدا کرد.  

روحانی یادآور شد: برنامه‌ای برای ورود سالانه یک میلیارد متر مکعب آب به دریاچه طراحی شد. از این یک میلیارد متر مکعب حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب به سد کانی سیب مربوط است که این سد در دی ماه افتتاح و آبگیری شد. از این سد تونل ۳۶ کیلومتری زده شد که البته  مسیر تونل به دلیل زمین شناسی با مشکلاتی روبرو شد و کار را به تاخیر انداخت. اما با این حال ۳۵ کیلومتر تونل ساخته شده و ۶۰۰ تا ۷۰۰ متر آن  باقی مانده است. بعد از ساخت تونل کانال‌هایی نیاز بود که بتوان آب را وارد دریاچه کند که آن کانال‌ها هم به اتمام رسیده است. 

وی با بیان اینکه قرار است پساب تصفیه شده فاضلاب تبریز وارد ارومیه شود که این هم حدود ۱۲۲ میلیون متر مکعب است، ادامه داد: علاوه براین ۵۱ میلیون مترمکعب هم پساب از ارومیه وارد این دریاچه خواهد شد. همه این آبها ظرف دو ماه آینده وارد این دریاچه شود. با افزایش لایروبی‌ها و اقداماتی که در بخش کشاورزی انجام شده، ۱۴۶ میلیون مترمکعب ورودی به دریاچه افزایش یافته است. علاوه براین حدود ۵ هزار حلقه چاه بسته شد و۶ هزار حلقه چاه کنترل شده که از آن آب اضافه برداشت نشود.

روحانی با تاکید بر تکمیل دو سد دیگر در منطقه دریاچه ارومیه اظهار کرد: سد چراغ ویس بزودی تکمیل می شود که با تکمیل آن آب سد بوکان رها می‌شود برای این دریاچه، سد سیلوه و چپرآباد هم در حال تکمیل است. امیدوارم همه این طرح‌ها در  زمان کوتاهی تا پایان تابستان و اوایل پاییز افتتاح و عملیاتی شود و شاهد دریاچه ارومیه ای باشیم که در مسیر سلامت قرار می‌گیرد. البته اگر دریاچه بخواهد به سطح اکولوژیکی که ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع دریاچه باشد چند سال طول می کشد اما مسیر هموار شده است.

 رییس جمهوری در پایان یادآور شد: افتتاح مرکز آینده پژوهی دریاچه جزو اقدامات ماندگار دولت یازدهم و دوازدهم است و اگر این اهتمام و تلاش در این ۸ سال نمی شد، امروز دریاچه ارومیه خشک شده بود. 

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

لزوم محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی از سوی جامعه جهانی

لزوم محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی از سوی جامعه جهانی
2024-09-20T23:25:06+03:30
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به کشتار رژیم صهیونیستی در لبنان گفت: لازم است این جنایات توسط جامعه جهانی با قوی‌ترین عبارات محکوم گردد.

لزوم محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی از جانب جامعه جهانی

لزوم محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی از جانب جامعه جهانی
2024-09-20T22:45:09+03:30
ناصر کنعانی با اشاره به کشتار رژیم صهیونیستی در لبنان گفت: لازم است این جنایات توسط جامعه جهانی با قوی‌ترین عبارات محکوم گردد.

جامعه بین‌المللی باید اسرائیل را مجبور کند دست از ماجراجویی‌های خود بردارد

جامعه بین‌المللی باید اسرائیل را مجبور کند دست از ماجراجویی‌های خود بردارد
2024-09-20T22:18:28+03:30
تخت روانچی نوشت: جامعه بین‌المللی باید اسرائیل را مجبور کند تا قبل از اینکه خیلی دیر شود دست از ماجراجویی های خود بردارد.

پیام تسلیت دکتر پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی

پیام تسلیت دکتر پزشکیان در پی درگذشت استاد محمود حکیمی
2024-09-20T21:38:25+03:30
مسعود پزشکیان طی پیامی درگذشت استاد محمود حکیمی را تسلیت گفت.

قالیباف درگذشت مرحوم محمود حکیمی را تسلیت گفت

قالیباف درگذشت مرحوم محمود حکیمی را تسلیت گفت
2024-09-20T21:25:05+03:30
رئیس مجلس شورای اسلامی طی پیامی درگذشت مرحوم محمود حکیمی را تسلیت گفت.

دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر امور خارجه موریتانی

دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر امور خارجه موریتانی
2024-09-20T19:38:43+03:30
جواد ابو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نواکشوت با آقای محمد سالم ولد مرزوک، وزیر امور خارجه موریتانی دیدار کرد.

وضعیت بشردوستانه و اقتصادی سوریه همچنان بحرانی است

وضعیت بشردوستانه و اقتصادی سوریه همچنان بحرانی است
2024-09-20T19:25:08+03:30
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت پیرامون وضعیت در جمهوری عربی سوریه گفت: وضعیت بشردوستانه و اقتصادی سوریه همچ...

شایعه ترور جانشین فرمانده نیروی قدس کذب است

شایعه ترور جانشین فرمانده نیروی قدس کذب است
2024-09-20T19:25:07+03:30
شایعه برخی رسانه‌های عبری مبنی بر ترور جانشین فرمانده نیروی قدس کذب است

پیامدهای دردناک مماشات آمریکا و اروپا در مماشات با جنایات اسرائیل

پیامدهای دردناک مماشات آمریکا و اروپا در مماشات با جنایات اسرائیل
2024-09-20T18:05:12+03:30
محسن رضایی نوشت: بایدن و سران اروپا در قبال جنایات نتانیاهو در غزه و لبنان مماشات می کنند و ادامه این روند پیامدهای دردناکی برای آنها خواهد داشت.

«عراقچی» عازم نیویورک شد

«عراقچی» عازم نیویورک شد
2024-09-20T16:31:47+03:30
وزیر امور خارجه جهت شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد.

«عراقچی» عازم نیویرک شد

«عراقچی» عازم نیویرک شد
2024-09-20T16:05:05+03:30
وزیر امور خارجه جهت شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد.

عذرخواهی طالبان نتیجه پیگیری مسئولان وزارتخارجه است

عذرخواهی طالبان نتیجه پیگیری مسئولان وزارتخارجه است
2024-09-20T15:51:50+03:30
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: عذرخواهی نماینده طالبان نتیجه ممارست رسانه‌ها و پیگیری مسئولان وزارت امور خارجه است.

انجام جراحی روی چشم سفیر ایران در لبنان

انجام جراحی روی چشم سفیر ایران در لبنان
2024-09-20T15:11:47+03:30
سفیر ایران در بیروت که در پی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی و انفجار پیجرها در لبنان، دچار مجروحیت شده است، مورد عمل جراحی قرار گرفت.

عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در لبنان

عیادت سخنگوی دولت از سفیر ایران در لبنان
2024-09-20T12:45:06+03:30
سخنگوی دولت از مجتبی امانی سفیر ایران در لبنان عیادت کرد و در جریان روند درمان وی قرار گرفت.

سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه احضار شد

سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه احضار شد
2024-09-20T12:45:05+03:30
در پی اقدام غیرمتعارف نماینده افغانستان در هنگام پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس وحدت اسلامی، سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه احضار شد.

عیادت «پزشکیان» از تعدادی از مجروحان حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی

عیادت «پزشکیان» از تعدادی از مجروحان حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی
2024-09-20T12:45:05+03:30
 رئیس جمهور با حضور در بیمارستان چشم پزشکی فارابی از تعدادی از مجروحان حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان که به ایران منتقل شده‌اند، عیادت کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: لبنان امروز نماد وحدت است

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد: لبنان امروز نماد وحدت است
2024-09-20T12:05:09+03:30
حجت الاسلام حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: لبنان امروز نماد وحدت است.

آیین رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح در تهران و سایر مراکز استان‌ها برگزار می‌شود

آیین رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح در تهران و سایر مراکز استان‌ها برگزار می‌شود
2024-09-20T12:05:08+03:30
امیر سرتیپ محمودی گفت: همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، آیین رژه ۳۱شهریور نیروهای مسلح به‌مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد دفاع مقدس، فردا رأس ساعت 7 صبح...

نماز جمعه تهران آغاز شد

نماز جمعه تهران آغاز شد
2024-09-20T11:51:48+03:30
نماز جمعه عبادی - سیاسی تهران به امامت حجت الاسلام حسن ابوترابی فرد آغاز شد.

اسلام مایه وحدت و همبستگی است/ باید تحت رهبری امام خامنه‌ای حرکت کنیم

اسلام مایه وحدت و همبستگی است/ باید تحت رهبری امام خامنه‌ای حرکت کنیم
2024-09-20T11:38:25+03:30
دبیرکل جبهه عمل لبنان گفت: اسلام مایه وحدت و همبستگی ماست. سخنان کسانی را که اهل تسنن را دور از شیعیان قلمداد می کنند را باور نکنید. 

ملاقات معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با وزیر دفاع آفریقای جنوبی

ملاقات معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با وزیر دفاع آفریقای جنوبی
2024-09-20T09:51:46+03:30
معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با وزیر دفاع آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان

موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان
2024-09-20T09:51:45+03:30
رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان موافقت کردند.

واکنش کاظمی قمی به رفتار نماینده طالبان درکنفراس وحدت اسلامی

واکنش کاظمی قمی به رفتار نماینده طالبان درکنفراس وحدت اسلامی
2024-09-20T07:11:45+03:30
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به برنخاستن نماینده طالبان به احترام سرود ملی ایران در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران واکنش نشان داد.

شهید رئیسی تمام ظرفیت دولت سیزدهم را برای راهیان نور بسیج کرده بود

شهید رئیسی تمام ظرفیت دولت سیزدهم را برای راهیان نور بسیج کرده بود
2024-09-19T21:38:24+03:30
معاون اجرایی دولت سیزدهم گفت: شهید رئیسی تمام ظرفیت دولت سیزدهم و مجموعه‌های مختلف را برای راهیان نور بسیج کرده بود و خود شخصا از یادمان‌ها بازدید داشت.

بیانیه گرامی‌داشت چهل و چهارمین سالگرد آغاز دفاع مقدس

بیانیه گرامی‌داشت چهل و چهارمین سالگرد آغاز دفاع مقدس
2024-09-19T21:25:04+03:30
سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با گرامیداشت سالگرد آغاز دفاع مقدس، این رخداد عظیم را میدان آشکار شدن ظرفیت‌های انقلاب و نظام اسلامی برای دستیابی به آرمان‌های بلن...

انهدام تیم تروریستی درحال ورود به خاک ایران از مرز مریوان کردستان

انهدام تیم تروریستی درحال ورود به خاک ایران از مرز مریوان کردستان
2024-09-19T20:18:25+03:30
روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه با انتشار اطلاعیه‌ای از انهدام تیم تروریستی درحال ورود به خاک ایران از مرز مریوان کردستان خبر داد.

به زودی با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت شاهد نابودی اسرائیل خواهیم بود

به زودی با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت شاهد نابودی اسرائیل خواهیم بود
2024-09-19T17:58:26+03:30
سردار سلامی طی پیامی به سیدحسن نصرالله اظهار کرد: به زودی با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت، شاهد نابودی کامل این رژیم سفاک و جنایتکار خواهیم بود.

اقدامات حقوقی و بین‌المللی وزارت‌خارجه در برابر اقدام تروریستی اسرائیل

اقدامات حقوقی و بین‌المللی وزارت‌خارجه در برابر اقدام تروریستی اسرائیل
2024-09-19T17:45:10+03:30
معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه گفت: اقدامات حقوقی و بین‌المللی در برابر اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در دستورکار قرار دارد.

کنعانی: اقدامات جنون‌آمیز اسرائیل شایسته اقدام فوری بین‌المللی است

کنعانی: اقدامات جنون‌آمیز اسرائیل شایسته اقدام فوری بین‌المللی است
2024-09-19T17:45:10+03:30
کنعانی نوشت: اقدامات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی یک تهدید عینی علیه صلح و امنیت بین‌المللی و شایسته اقدام فوری بین‌المللی است.

فرهنگستان‌ها اتاق فکر دولت هستند/ نمی‌توان با برچسب زدن به دانشمندان به دنبال دیپلماسی علمی بود

فرهنگستان‌ها اتاق فکر دولت هستند/ نمی‌توان با برچسب زدن به دانشمندان به دنبال دیپلماسی علمی بود
2024-09-19T17:05:06+03:30
معاون اول رییس جمهور گفت: جایگاه و رسالت مهمتری را برای فرهنگستان‌ها قائل هستیم و آنها علوم اتاق فکر است و باید نقش اتاق فکر را با توجه به رسالتش داشته باشد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)