میرنیوز

مجوز ویژه پهپادی وزارت اطلاعات/ الزام هماهنگی با قرارگاه ثارالله در تهران و البرز|جزئیات لایحه «ساماندهی پهپادهای غیرنظامی»

 مجوز ویژه پهپادی وزارت اطلاعات/ الزام هماهنگی با قرارگاه ثارالله در تهران و البرز|جزئیات لایحه «ساماندهی پهپادهای غیرنظامی» 2024-02-04T15:47:31+03:30

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، لایحه ساماندهی پرنده‌های هدایت پذیر از راه دور (پهپاد) غیرنظامی طی نامه شماره 208688 مورخ 1402/11/14 به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

این لایحه به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جلسه هیئت دولت در تاریخ 1402/9/22 به تصویب رسیده‌ است.

باتوجه به گسترش روزافزون استفاده از پهپادهای غیر نظامی در علم و فناوری، صنعت، کشاورزی و خدمات و همچنین افزایش فرصتها و تهدیدها در این حوزه به عنوان وسیله‌ای با کاربرد دوگانه و لزوم ساماندهی امور مربوط به آن و نیز وجود خلاءهای قانونی این لایحه تهیه شده است.

به گزارش تسنیم، این لایحه دارای 27 ماده است.

طبق این لایحه پهپادهای اسباب بازی، پرنده‌هایی با وزن حداکثر 200 گرم و با قابلیت هدایت توسط کاربر در شعاع حداکثر 100 متر و ارتفاع 50 که فاقد سامانه ناوبری و دارای دوربین حداکثر با وضوح 480 مگاپیکسل بدون سامانه ارسال همزمان تصویر با پرواز هستند و هر پرنده‌ای که این مشخصات را نداشته باشد از حوزه پرنده‌های اسباب بازی خارج می‌شود.

به منظور سیاست گذاری اجرایی، هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این قانون، شورای سیاستگذاری پهپادهای غیر نظامی با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی و عضویت نمایندگان ستادکل نیروهای مسلح، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تشکیل می‌شود.

طبق این لایحه وزارت اطلاعات از شمول احکام این قانون در خصوص تأمین نظارت، بهره برداری، عملیات، هدایت و سایر امور مربوط به پهپادهای مورد استفاده خود مستثنی است.

به گزارش تسنیم، دبیرخانه شورای مذکور در سازمان هواپیمایی کشوری مستقر است.

صدور پروانه فعالیت در زمینه ساخت و تولید، آموزش، تعمیرات، بهره برداری، صدور گواهینامه کاربر هدایت کننده و سند مالکیت پهپادهای غیرنظامی پس از تأیید عدم سوءپیشینه کیفری مؤثر توسط فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و استعلام امنیتی از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

در این لایحه تاکید شده است که صدور پروانه در زمینه ساخت و تولید توسط سازمان هواپیمایی کشوری، پس از اخذ تأیید ملاحظات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت می‌گیرد.

همچنین در این لایحه آمده است که واردات پهپاد غیرنظامی و قطعات مربوط به آن ممنوع است.

لذا صدور مجوز واردات در مواردی که مشابه داخلی نداشته و یا تولید داخل نیاز کشور را تأمین نمی‌کند و یا توسعه تولید دانش بنیان در داخل مستلزم واردات است، با تأیید سازمان و پس از تأیید عدم سوءپیشینه کیفری مؤثر توسط فرماندهی انتظامی، اخذ استعلام امنیتی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، تأیید ملاحظات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تأیید استانداردهای ایمنی سازمان، بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

قابل ذکر است که تولید کنندگان و واردکنندگان مکلف به رعایت ضوابط ابلاغی ستادکل نیروهای مسلح در پهپادهای غیرنظامی هستند.

واردات و صادرات بدون مجوز پهپادهای غیرنظامی و کلیه ادوات و تجهیزات آنها به عنوان کالای قاچاق محسوب شده و مرتکبین مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

پهپادهای غیرنظامی دارای سند مالکیت مشتمل بر شماره شناسایی یکتا، مشخصات فنی اعم از رنگ بدنه و موتور و مشخصات هویتی مالک است و مسئولیت صدور سند مالکیت و تعیین شماره شناسایی بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

همچنین عنوان شده است که سازمان هواپیمایی کشوری مکلف است پس از بررسی و تأیید شرایط جسمی و روانی اشخاص حقیقی توسط پزشک معتمد و اخذ استعلام امنیتی از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و طی دوره های آموزشی در آموزشگاه‌های دارای مجوز از سازمان نسبت به صدور گواهینامه کاربر هدایت کننده پهپاد غیرنظامی اقدام کند.

اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده پهپاد غیرنظامی فاقد سند مالکیت نیز موظفند با ارائه اسناد ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون نسبت به اخذ سند مالکیت اقدام کنند و پس از اتمام مهلت تعیین شده پهپادهای فاقد سند مالکیت مشمول جرایم و مجازاتهای این قانون می‌شوند.

در صورت عدم صلاحیت شخص دارنده پهپاد غیرنظامی برای دریافت سند مالکیت، صاحب آن موظف است در ازای دریافت بهای پهپاد آن را به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تحویل دهد و این وزارتخانه مکلف است با اخذ نظر کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناسان وزارت اطلاعات بهای آن را به مالک قانونی پرداخت کند. در صورت اعتراض به نظر کارشناسی، موضوع با رعایت اصول و مقررات مربوط به محرمانگی و با هزینه متقاضی به هیئت دادگستری ارجاع می‌شود.

وزارت ورزش و جوانان نیز مکلف است با هماهنگی شورای تأمین استان و پس از اخذ تأیید سازمان نسبت به تعیین مناطق مناسب برای بهره برداری پهپاد تفریحی - ورزشی اقدام کند.

بر اساس این لایحه انجام عملیات پروازی در این مناطق نیازمند اخذ مجوز بهره برداری و ثبت و تأیید اطلاعات طرح پروازی در سامانه مربوط نیست البته در استانهای تهران و البرز هماهنگی لازم با قرارگاه ثار الله سپاه پاسداران به عمل می‌آید.

ستادکل نیروهای مسلح هم مکلف است با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، نسبت به سیاستگذاری اجرایی برای طراحی و تولید سامانه‌های رهگیری و مهار (کنترل) و سامانه دریافت داده پهپاد اقدام کند.

خرید و فروش، توزیع حمل و نگهداری پهپاد غیرنظامی بدون سند مالکیت ممنوع بوده و ضمن توقیف، مرتکب علاوه بر ضبط به مجازات تعزیری درجه (7) محکوم می شود.

در این لایحه باز هم تاکید شده است که پرواز پهپاد غیرنظامی بدون مجوزهای مطرح شده در این قانون در حریم هوایی کشور ممنوع بوده و ضمن توقف و توقیف، مرتکب علاوه بر ضبط به مجازات تعزیری درجه (6) محکوم می‌شود و چنانچه پرواز در مناطق دارای رده حفاظتی باشد مرتکب به حداکثر مجازات این ماده محکوم خواهد شد.

در مواردی که پرواز برای ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، موضوع فصل اول کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدی از قبیل خرابکاری و جاسوسی صورت گرفته باشد، مرتکب به حداکثر مجازات آن جرایم محکوم می‌شود.

در ماده 21 این لایحه آمده است که نیروهای مسلح در صورت احراز پرواز غیر مجاز پهپادهای غیرنظامی بر فراز حریم‌های نظامی دارای رده حفاظتی کشور، برابر دستورالعمل و طرح‌های ابلاغی ستادکل نیروهای مسلح و مقررات مربوط، پهپاد غیرنظامی و کاربر را توقیف و بلافاصله مرتکب را برای طی مراحل قانونی به مراجع قضایی ذیصلاح معرفی خواهند کرد.

ضابطین دادگستری نیز برابر مفاد این قانون در صورت احراز پرواز غیر مجاز نسبت به توقیف پهپاد غیرنظامی و گواهینامه کاربر اقدام و ضمن تشکیل پرونده مراتب را برای طی مراحل قانونی به مرجع ذی صلاح قضایی معرفی می‌کنند.

در صورت مفقودی سرقت و یا وقوع حادثه برای پهپاد غیرنظامی، مالک یا بهره بردار حسب مورد مکلف است مراتب را بلافاصله به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
گزارش کند.

درخصوص خسارات جانبی این پهپادها نیز در این لایحه تاکید شده است که مالک، بهره بردار یا کاربر حسب مورد مسئول ورود و جبران هرگونه خسارت مادی و معنوی از ناحیه پهپاد غیرنظامی به افراد اموال عمومی و خصوصی و ورود به حریم خصوصی افراد است و کلیه مالکین یا بهره برداران حسب مورد قبل از انجام پرواز با پهپاد غیرنظامی، مکلف به تنظیم قرارداد بیمه مسئولیت مدنی نسبت به اشخاص ثالث با شرکتهای بیمه‌گر معتبر هستند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور

 استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
2024-05-20T00:18:33+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجوی رئیس جمهور و هیئت همراه، از منورهای مه‌شکن برای یافتن آنها ا...

تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم

 تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-20T00:18:33+03:30
رئیس جمهور عراق در گفتگو با محمد مخبر گفت: برای سلامتی رئیس جمهور ایران نماز و دعا می‌خوانیم و امیدواریم هر چه زودتر ایشان از این حادثه با صحت و سلامت عبور ...

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:18:32+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور

 پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور
2024-05-19T23:25:32+03:30
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

 ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-19T23:25:32+03:30
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر آقای رئیسی و هیات همراه ایشان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.

حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T23:12:13+03:30
تیپ ۲۵ تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.

حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

 حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید
2024-05-19T23:12:13+03:30
تولیت حرم امام خمینی(ره) درخواست کرد به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خوانده شود.

انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند

 انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند
2024-05-19T23:12:12+03:30
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سانحه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور واکنش نشان داد.

اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران

 اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران
2024-05-19T23:12:11+03:30
عده‌ای از مردم و دانشجویان برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر تهران تجمع کرده‌اند.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:12:09+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T22:58:36+03:30
تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.

روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

 روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم
2024-05-19T22:58:36+03:30
رئیس جمهور سابق اظهار داشت: صمیمانه امید دارم آقای رئیسی هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

 جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد
2024-05-19T22:58:35+03:30
در جلسه امروز هیئت دولت، با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

 قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم
2024-05-19T22:58:35+03:30
رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نوشت: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند ...

اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲

 اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲
2024-05-19T22:58:35+03:30
بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه که ظهر امروز در مسیر بازگشت به تبریز در حوالی ورزقان دچار سانحه شد از نوع بل ۲۱۲ بود.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

 منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند
2024-05-19T22:58:34+03:30
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن...

امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

 امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند
2024-05-19T22:58:34+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و ...

درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد

 درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد
2024-05-19T20:32:01+03:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

 تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس
2024-05-19T20:32:01+03:30
رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز ق...

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

 درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

 ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به...

سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است

 سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است
2024-05-19T20:31:59+03:30
بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساس...

ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی

 ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی
2024-05-19T20:31:58+03:30
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با ارجاع طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مواف...

سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب

 سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب
2024-05-19T20:31:58+03:30
قدرت نهفته و آشکار در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای ایران به‌گونه‌ایست که منجر به تنظیم مناسبات بر اساس عزت کشور خواهد شد. بدیهی است خروجی این دیپلماسی ایجاد امنیت...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T20:31:58+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

 حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، پیش رفت.

دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است

 دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است
2024-05-19T20:31:57+03:30
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی‌گویم که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله‌ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله...

سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد

 سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود."، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه‌زدن به دو نقطه با تع...

اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

 اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
2024-05-19T20:31:57+03:30
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.

وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

 وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم
2024-05-19T20:31:56+03:30
وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بر بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)