میرنیوز

بازخوانی اربعین ۱۴۰۱- پیاده‌روی ۸ کیلومتری پیش از ورود به عراق در گرمای ۴۲ درجه‌ و نبود آب معدنی!

 بازخوانی اربعین ۱۴۰۱- پیاده‌روی ۸ کیلومتری پیش از ورود به عراق در گرمای ۴۲ درجه‌ و نبود آب معدنی! 2023-07-26T15:23:58+03:30

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، راهپیمایی اربعین حسینی و اجتماع دوستداران امام حسین(ع) در مراسم اربعین در کربلای معلی در 10 سال اخیر پرشورتر و پرحرارت‌تر از گذشته برگزار می‌شود به‌نحوی که سال گذشته آمار حضور زائرانی که از سراسر دنیا در عراق، گرد هم می‌آیند از عدد 20 میلیون نفر فراتر رفت.

به‌یاد داریم بعد از همه‌گیری کرونا در جهان که از اسفند 1398، اعزام زوار ایرانی به عراق برای این موسم عظیم نیز با مشکل مواجه شد و ایرانی‌ها سال 1399 در این موسم حضور نداشته و سال 1400 نیز سهمیه حدود 30 هزار نفری به ایران اختصاص داده شد.

سال 1401 بعد از واکسیناسیون سراسری و فروکش کرونا در ایران و برخی نقاط جهان، زائران ایرانی بعد از دوسال محرومیت قصد حضور در این گردهمایی میلیونی را داشتند اما در ادامه و در آستانه اربعین حسینی سال گذشته، شاهد اتفاقات قابل تاملی بودیم که نارضایتی بسیاری از زوار اربعین را در پی داشت.

یکی از عمده‌ترین مشکلات، مسائلی بود که در ایران و قبل از مرز زائران را به خود مشغول ساخت. با اینکه ستاد اربعین حسینی از ماه‌ها قبل از اربعین اعلام کرده بود تدابیر ویژه‌ای را برای عزیمت زوار در نظر گرفته و میزان حضور ایرانی‌ها را بیش از 5 میلیون نفر پیش‌بینی کرده بود اما برخی مشکلات سر راهِ مشتاقان زیارت اربعین آمد.

اقدام عجیب ستاد اربعین در بستن مرزها در آستانه اربعین 401

یک‌ هفته قبل از اربعین 1401 و در حالیکه عمده زائران اربعین حسینی از کشورمان خود را مهیای عزیمت به عراق در همین بازه زمانی کرده بودند، ستاد مرکزی اربعین در 19 شهریور 401 و تنها یک‌ هفته قبل از اربعین طی اطلاعیه‌ای قابل تامل اعلام کرد: «مرزهای منتهی به عراق مسدود است، زائران عزیز به هیچ وجه تا اطلاع ثانوی به مرزها مراجعه نکنند!»

این اقدام ستاد مرکزی اربعین مستقر در وزارت کشور در حالی بود که شمار بسیاری از زائران که دو سال از فیض زیارت اربعین محروم شده بودند، خود را به مرزها رسانده بودند و توقع تدارکات و پیش‌بینی حداقلی در مناطق مرزی داخل کشورمان داشتند اما با کمبود امکانات از جمله آب، سایه‌بان، محل‌های اسکان و استراحت در قالب موکب‌های بین‌راهی، اتوبوس برای انتقال از پارکینگ مرزی تا خودِ پایانه مواجه شدند.

این امر در حالی بود که از ماه‌ها پیش از اربعین حسینی 401، ستاد مرکزی اربعین تشکیل شده بود و به درستی پیش‌بینی‌پذیر حضور بیش از 5 میلیون زائر حسینی در کشورمان نیز صورت گرفته بود و از سوی دیگر، تقریباً دو سال اعزام زائران ایرانی تعطیل بود که فرصت خوبی را برای تمهیدات ویژه فراهم کرده بود.

ستاد اربعین از ماه‌ها پیش اعلام کرده بود برای این حضور چند میلیونی زائران ایرانی در عراق، برنامه‌ریزی‌های لازم و تدارکات گسترده در دست اقدام و انجام است اما در عمل و هفته‌های منتهی به اربعین سال 401 شاهد رویه‌‌ خدمات‌رسانی بسیار ضعیف و خلاف اعلام‌های و پیش‌بینی‌های قبلی بودیم به نحوی که زائران کشورمان را در مسیرهای منتهی به مرزهای خروجی به مشقت و رنج بسیاری گرفتار کرد و در نهایت امر نیز، جلوی حضور بسیاری از زائران اربعین که مترصد حرکت به سمت‌ مرزهای خروجی به عراق بودند را گرفت!

سال گذشته، گزارشات متعدد مردمی منتشر شد که زائران اعم از مرد، زن، پیر، جوان و کودک در گرمای بیش از 40 درجه به‌خصوص در مسیرهای منتهی به مرز مهران که بار اصلی تردد از آن پایانه بود، معطل و متحیر مانده بودند و حداقل امکانات رفاهی، تغذیه‌ای و اسکان در قالب موکب‌های بین راهی تدارک دیده نشده بود!

در عین حال در آن ایام، رئیس ستاد اربعین درباره علت تصمیم به بستن مرزهای کشورمان به عراق گفته بود "اساس نگرانی، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بستر‌های طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است!"

طرح چنین امری از سوی رئیس ستاد اربعین در حالی بود که به اذعان تقریبا تمام زائرانی که لااقل، پایانه مرزی مهران را برای خروج خود به عراق انتخاب کرده بودند، عمده رنج و سختی زائران مربوط به داخل کشورمان و در مسیر منتهی به پایانه مرزی مهران بوده که در برخی مواقع حتی آب شرب کافی نیز برای زائران تدارک دیده نشده بود اما همین زائران تاکید داشتند که به محض خروج از گیت سمت ایران و ورود به خاک عراق، شاهد تدارک گسترده و پذیرایی خوب طرف عراقی از زائران در قالب غذای گرم، آب خنک، موکب‌های استراحت و اسکان، خودروهای سواری و اتوبوس جهت حرکت به سمت‌ کربلا، نجف و ... بوده‌اند!

متاسفانه سال گذشته، زائرانی که تا پیش از 19 شهریور (روز مسدود شدن مرز با تصمیم ستاد مرکزی اربعین) اقدام به حرکت به پایانه مرزی مهران کرده بودند با مشقت و سختی‌های کشنده‌ای تا لحظه خروج خود از مرز کشورمان به عراق مواجه شدند که صرفا یک نمونه آن، اجبار به طی مسافت 8 کیلومتری از پارکینگ اربعین مهران تا خود پایانه مرزی مهران بوده که زائران باید این مسیر طولانی را همراه با کودکان خردسال و کوله‌های سنگین همراه خود در گرمای بیش از 42 درجه‌ای با پای پیاده طی می‌کردند!

در این مورد باید از مسؤلان پرتلاش ستاد مرکزی اربعین سؤال کرد که مگر از ماه‌ها پیش از اربعین به درستی پیش‌بینی حضور بیش از 5 میلیون زائر اربعین در مرزها که حجم عمده آن مربوط به مرز مهران خواهد بود، صورت نگرفته بود؟! پس چرا لااقل در مسیر حدود 10 کیلومتری پایانی منتهی به پایانه مهران، وسیله نقلیه حداقلی برای انتقال زائران از پارکینگ اربعین به پایانه تدارک دیده نشده بود؟! و جالب اینکه در این مسیر طولانی حتی خبری از توزیع آب معدنی و تعبیه محل‌های اسکان و استراحت حداقلی شامل چند داربست و یک تکه سایبان پارچه‌ای نیز نبود!

همین مسائل و عدم تدارات حداقلی برای زائران اربعین سال گذشته در مسیرهای مرزی داخل خاک کشور خودمان به‌ویژه زائرانی که قصد خروج از پایانه مهران را داشتند، باعث کلافگی، عطش، گرمازدگی شدید و معطلی طولانی زائران شد و در نهایت نیز شاهد اطلاعیه عجیب ستاد مرکزی اربعین در 19 شهریور 401 و اعلام مسدود شدن مرزها به سمت عراق بودیم!

آنچه در اربعین سال گذشته رخ داد، نیاز به بازخوانی جدی و مسؤلانه از سوی رسانه‌ها دارد و برای تک‌تک مسائل و اتفاقاتی که منجر به مشقت بسیار زائران حسینی و نیز ممانعت از حضور طیف گسترده‌ای از زائران اربعین شد، مسؤلان مربوطه در وزارت کشور و ستاد مرکزی اربعین نیز باید تدبیری بیندیشند تا دیگر در اربعین پیش‌رو شاهد تکرار آن اتفاقات تلخ نباشیم.

بر همین اساس تلاش داریم تا در قالب سلسله گزارشاتی به بازخوانی وقایع رخ‌ داده در اربعین 1401 با محوریت نوع خدمات‌دهی به زائران ایران در بخش مربوط به خاک ایران تا نقطه صفر مرزی بپردازیم و پاسخ مسؤلان مربوط را بشنویم و منتشر کنیم؛ باشد که امسال زائران کشورمان دیگر لااقل در مسیرهای منتهی به مرز در خاک خودمان در ایام منتهی به اربعین، رنج و عذاب سال گذشته را دوباره تجربه نکنند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور

 استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
2024-05-20T00:18:33+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجوی رئیس جمهور و هیئت همراه، از منورهای مه‌شکن برای یافتن آنها ا...

تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم

 تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-20T00:18:33+03:30
رئیس جمهور عراق در گفتگو با محمد مخبر گفت: برای سلامتی رئیس جمهور ایران نماز و دعا می‌خوانیم و امیدواریم هر چه زودتر ایشان از این حادثه با صحت و سلامت عبور ...

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:18:32+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور

 پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور
2024-05-19T23:25:32+03:30
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

 ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-19T23:25:32+03:30
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر آقای رئیسی و هیات همراه ایشان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.

حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T23:12:13+03:30
تیپ ۲۵ تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.

حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

 حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید
2024-05-19T23:12:13+03:30
تولیت حرم امام خمینی(ره) درخواست کرد به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خوانده شود.

انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند

 انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند
2024-05-19T23:12:12+03:30
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سانحه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور واکنش نشان داد.

اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران

 اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران
2024-05-19T23:12:11+03:30
عده‌ای از مردم و دانشجویان برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر تهران تجمع کرده‌اند.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:12:09+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T22:58:36+03:30
تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.

روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

 روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم
2024-05-19T22:58:36+03:30
رئیس جمهور سابق اظهار داشت: صمیمانه امید دارم آقای رئیسی هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

 جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد
2024-05-19T22:58:35+03:30
در جلسه امروز هیئت دولت، با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

 قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم
2024-05-19T22:58:35+03:30
رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نوشت: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند ...

اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲

 اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲
2024-05-19T22:58:35+03:30
بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه که ظهر امروز در مسیر بازگشت به تبریز در حوالی ورزقان دچار سانحه شد از نوع بل ۲۱۲ بود.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

 منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند
2024-05-19T22:58:34+03:30
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن...

امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

 امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند
2024-05-19T22:58:34+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و ...

درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد

 درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد
2024-05-19T20:32:01+03:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

 تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس
2024-05-19T20:32:01+03:30
رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز ق...

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

 درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

 ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به...

سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است

 سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است
2024-05-19T20:31:59+03:30
بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساس...

ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی

 ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی
2024-05-19T20:31:58+03:30
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با ارجاع طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مواف...

سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب

 سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب
2024-05-19T20:31:58+03:30
قدرت نهفته و آشکار در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای ایران به‌گونه‌ایست که منجر به تنظیم مناسبات بر اساس عزت کشور خواهد شد. بدیهی است خروجی این دیپلماسی ایجاد امنیت...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T20:31:58+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

 حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، پیش رفت.

دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است

 دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است
2024-05-19T20:31:57+03:30
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی‌گویم که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله‌ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله...

سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد

 سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود."، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه‌زدن به دو نقطه با تع...

اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

 اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
2024-05-19T20:31:57+03:30
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.

وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

 وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم
2024-05-19T20:31:56+03:30
وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بر بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)