میرنیوز
مهدی مهرنیا کارگردان «کارویا» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ایده ساخت این مسابقه کارآفرینی بیان کرد: ایده اولیه «کارویا» تولید یک مجموعه تلویزیونی برای معرفی فرصتهای اقتصادی ایران بود، این ایده کم کم در اتاقهای فکر و طراحی برنامه پر و بال گرفت تا در انتها به این نتیجه رسیدیم که آینده اقتصاد و فناوری ایران به شرکتهای دانش بنیان گره خورده است، به همین خاطر با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری سراغ این شرکتها رفتیم و «کارویا» متولد شد.
وی درباره تمایز این مسابقه کارآفرینی با مسابقههای دیگر مثل «میدون» عنوان کرد: برنامههای کارآفرینی زیادی در تلویزیون ساخته و پخش شده است، اما تمام این برنامهها مانند «میدون»، «کارساز»، «شتاب شو» و… همه یک گونه مسابقه برای کارآفرینهایی هستند که بیشتر آنها هنوز از مرحله شتاب دهی گذر نکردند و در حقیقت این برنامهها بیشتر دنبال ایدهها و طرحهای جذاب بودند.
مهرنیا اضافه کرد: شرکتهای موفق در برنامه آنها حضور نداشتند و در حقیقت این جنس برنامهها بیشتر حالت یک شتابدهنده یا کارخانه نوآوری را دارند. «کارویا» اما ذات متفاوتی دارد، ما در «کارویا» فقط به دنبال ایدههای ناب و بکر نبودیم، یعنی اصلاً طرحهایی که فقط در حد ایده بودند و یا محصول آنها آماده نشده بود امکان حضور در برنامه نداشتند.
کارگردان «کارویا» با اشاره به اینکه تولید محصول یا خدمات اولین شرط حضور در برنامه بوده است، گفت: اولویت دوم برنامه این بود که شرکت دانش بنیان باشد، هر چند که ما میزبان تعداد معدودی استارتاپ خوب هم بودیم. به لحاظ ساختاری هم چون ما در ایران سابقه موفق و جذابی در این نوع برنامه سازی نداریم پس موفقترین برنامه را که سالها ادامه داشته و در چندین کشور مختلف ساخته شده را به عنوان نمونه برنامه قرار دادیم و با تغییراتی در ساختار و مضمون «کارویا» را ساختیم.
وی با اشاره به ساختار برنامه عنوان کرد: به لحاظ ساختاری مهمترین ویژگی «کارویا» استفاده از ارائه آسانسوری در داخل برنامه بود که در زیست بوم فناوری و استارتاپی بسیار شناخته شده است. این روش ارائه با دادن زمان برابر به تیمها برای معرفی محصولاتشان امکان داوری توسط بینندگان را هم فراهم میکند.
مهرنیا اضافه کرد: «کارویا» جزو معدود برنامههای تعاملی مستقیم (فارغ از مسابقات تلفنی) ساخته شده در تلویزیون ایران است، یعنی مخاطب برنامه فقط بیننده نیست، بلکه در روند موفق بودن یا نبودن برنامه مشارکت مستقیم دارد. اگر بخواهم مثال بزنم، شرکت برنده یکی از برنامههای ما در کمتر از ۱۲ ساعت سرمایه مورد نیازش تامین شد. این اتفاق یک پیام مستقیم دارد، در این شرایط سخت اقتصادی و اعتماد کم مردم به بازارهای مالی ایران، این شرکت توانسته اعتماد مخاطبین برنامه را جذب کند که بسیار بسیار اتفاق فرخنده و خوبی برای ماست.
وی در پایان درباره محقق شدن اهداف برنامه در طول پخش نیز گفت: ما از اول سعی کردیم که مخاطب برنامه را به طور کامل شناسایی کنیم، یعنی به اصطلاح برای مخاطب عام برنامه تولید نکردیم، به همین خاطر جلسات متعددی با بزرگان و دانایان زیست بوم نوآوری و استارتاپی در ایران داشتیم که برنامهای جذاب برای مخاطب علاقه مند به حوزههای نوآوری، کارآفرینی و استارتاپی بسازیم. طبیعتاً با توجه به حجم سرمایه گذاریهای انجام شده در طرحهای برنده، «کارویا» توانسته به هدف اصلی و بنیادی خودش که اعتماد مخاطبین به شرکتهای دانش بنیان است برسد.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان