میرنیوز
مهدی مهرنیا کارگردان «کارویا» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ایده ساخت این مسابقه کارآفرینی بیان کرد: ایده اولیه «کارویا» تولید یک مجموعه تلویزیونی برای معرفی فرصتهای اقتصادی ایران بود، این ایده کم کم در اتاقهای فکر و طراحی برنامه پر و بال گرفت تا در انتها به این نتیجه رسیدیم که آینده اقتصاد و فناوری ایران به شرکتهای دانش بنیان گره خورده است، به همین خاطر با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری سراغ این شرکتها رفتیم و «کارویا» متولد شد.
وی درباره تمایز این مسابقه کارآفرینی با مسابقههای دیگر مثل «میدون» عنوان کرد: برنامههای کارآفرینی زیادی در تلویزیون ساخته و پخش شده است، اما تمام این برنامهها مانند «میدون»، «کارساز»، «شتاب شو» و… همه یک گونه مسابقه برای کارآفرینهایی هستند که بیشتر آنها هنوز از مرحله شتاب دهی گذر نکردند و در حقیقت این برنامهها بیشتر دنبال ایدهها و طرحهای جذاب بودند.
مهرنیا اضافه کرد: شرکتهای موفق در برنامه آنها حضور نداشتند و در حقیقت این جنس برنامهها بیشتر حالت یک شتابدهنده یا کارخانه نوآوری را دارند. «کارویا» اما ذات متفاوتی دارد، ما در «کارویا» فقط به دنبال ایدههای ناب و بکر نبودیم، یعنی اصلاً طرحهایی که فقط در حد ایده بودند و یا محصول آنها آماده نشده بود امکان حضور در برنامه نداشتند.
کارگردان «کارویا» با اشاره به اینکه تولید محصول یا خدمات اولین شرط حضور در برنامه بوده است، گفت: اولویت دوم برنامه این بود که شرکت دانش بنیان باشد، هر چند که ما میزبان تعداد معدودی استارتاپ خوب هم بودیم. به لحاظ ساختاری هم چون ما در ایران سابقه موفق و جذابی در این نوع برنامه سازی نداریم پس موفقترین برنامه را که سالها ادامه داشته و در چندین کشور مختلف ساخته شده را به عنوان نمونه برنامه قرار دادیم و با تغییراتی در ساختار و مضمون «کارویا» را ساختیم.
وی با اشاره به ساختار برنامه عنوان کرد: به لحاظ ساختاری مهمترین ویژگی «کارویا» استفاده از ارائه آسانسوری در داخل برنامه بود که در زیست بوم فناوری و استارتاپی بسیار شناخته شده است. این روش ارائه با دادن زمان برابر به تیمها برای معرفی محصولاتشان امکان داوری توسط بینندگان را هم فراهم میکند.
مهرنیا اضافه کرد: «کارویا» جزو معدود برنامههای تعاملی مستقیم (فارغ از مسابقات تلفنی) ساخته شده در تلویزیون ایران است، یعنی مخاطب برنامه فقط بیننده نیست، بلکه در روند موفق بودن یا نبودن برنامه مشارکت مستقیم دارد. اگر بخواهم مثال بزنم، شرکت برنده یکی از برنامههای ما در کمتر از ۱۲ ساعت سرمایه مورد نیازش تامین شد. این اتفاق یک پیام مستقیم دارد، در این شرایط سخت اقتصادی و اعتماد کم مردم به بازارهای مالی ایران، این شرکت توانسته اعتماد مخاطبین برنامه را جذب کند که بسیار بسیار اتفاق فرخنده و خوبی برای ماست.
وی در پایان درباره محقق شدن اهداف برنامه در طول پخش نیز گفت: ما از اول سعی کردیم که مخاطب برنامه را به طور کامل شناسایی کنیم، یعنی به اصطلاح برای مخاطب عام برنامه تولید نکردیم، به همین خاطر جلسات متعددی با بزرگان و دانایان زیست بوم نوآوری و استارتاپی در ایران داشتیم که برنامهای جذاب برای مخاطب علاقه مند به حوزههای نوآوری، کارآفرینی و استارتاپی بسازیم. طبیعتاً با توجه به حجم سرمایه گذاریهای انجام شده در طرحهای برنده، «کارویا» توانسته به هدف اصلی و بنیادی خودش که اعتماد مخاطبین به شرکتهای دانش بنیان است برسد.
منبع : خبرگزاری مهر
تمدید اجرای «مبارک و خاتون پردهنشین»
تهدید سیدحسن نصرالله به دیوارنگاره فلسطین رسید
۲۵ سالگی «گلادیاتور» با موسیقی گرامی داشته میشود
«امتداد» به سراغ ابرقهرمانان و فلسفه میرود
حمایت مرکز تئاتر کانون از گروههای حاضر در جشنواره هنرهای نمایشی
معرفی ۶ کتاب تقریظ شده توسط رهبر معظم انقلاب
دفاع مقدس از دریچه دوربین شهید آوینی بررسی میشود
از مقامآوران جشنواره موسیقی جوان حمایت میکنیم
روایت خاطرات هشت سال دفاع مقدس در رادیو
«هفت» این هفته با «آغوش باز» میآید
برگزیدگان المپیاد ملی آموزش هنر معرفی شدند
«من و گربه پری» اثری مدرن با نگاهی کمدی و تراژدی است
«محمد رسول الله» اثری وحدتآفرین است/ چالش ساخت آثار درباره تاریخ اسلام
«رصتا» به اختتامیه رسید/ برنامهریزی برای چهارمین نمایشگاه
چند انتصاب در معاونت سیاسی صداوسیما/ عابدینی احکام جدید صادر کرد
نمایشی از مکتب تئاتر اصفهان به روایت رضا ارحامصدر با «وادنگ»
معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه جشنواره تئاتر تهران
«خالی» در تئاتر شهر میماند
تماشای چند آزمون هنرمندانه برای «داوران» در حضور «مدیران»
المپیاد به دوره نوجوانی خود رسیده است
مهلت ثبت نام بیمه تکمیلی اصحاب فرهنگ و هنر تمدید شد
رویداد هنری «طوفان هنر» فراخوان داد
ساترا باید فضای نقد را باز کند/ ایدههای جدید در گعده پلتفرمها
دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رونمایی شد/ همدرد لبنانیم
اسپانیا و فرانسه نمایندگان خود را به اسکار ۲۰۲۵ معرفی کردند
زنگ اول مهر در شبکه نمایش به صدا درآمد/ تماشای قصه های مجید
«پیانو» بهترین انیمیشن استاپموشن جشنواره اسپانیایی شد
«شاه دزد وزیر» بهزودی میآید/ پیشرفت نمایشگاه «رصتا» محسوس است
قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدیران جشنواره موسیقی جوان
پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیران جشنواره موسیقی جوان