میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در راستای تداوم تولید و ارائه محصولات فرهنگی و هنری در عرصه هنرهای نمایشی در روزهای قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی در دوران شیوع کرونا، همایش تئاتر آپارتمانی (تئاتر مان) را برگزار میکند.
تئاتر آپارتمانی به قدمت یک قرن را امروزه نیز میتوان جدی و مهم برشمرد. تئاترهای قرن بیستمی و گونههای تئاتر کافهای (Cafe Theatre) و پیچیدهتر آن یعنی تئاتر رستورانی (Dinner Theatre)، تئاتر آپارتمانی (Theatre Apartment) و در گونهای غیررسمیتر، تئاتر داخلی (Inner Theatre) و ... همگی محصول شرایط زیستی و موسمی بودهاند اما جایگاه خود را یافتهاند و آن را تثبیت کردهاند.
جبر سیاسی و اقتصادی و شرایط پیچیده اروپا که در دهه ۳۰ میلادی باعث شکلگیری تئاتر آپارتمانی شد امروزه بر جهان حاکم نیست اما دلایل متمایز دیگری حضور آن را در این دوره از تاریخ هم تثبیت و ضروری میکند. به نظر میرسد امروز با التزامهایی که بهداشت و ضرورتهای آن برای ما ایجاد کرده است، بازگشت مقطعی کشور به رشد زمینههای بروز خلاقیتها در قالب تئاتر آپارتمانی یک استراتژی صبورانه برای برونرفت از این دوران باشد. تئاتری که با حداقل توجه به طراحی صحنه و بیشتر با توجه به داشتههای صحنه و تغییرات مختصر زیباییشناسانه آن، با بازیگران محدود و فضایی مختصر در امنیتی جذاب و محدود شکل بگیرد. این میانه، بیشک، شرایط دوران، برگزاری ویژه آن را با پروتکلهای بومی، اقلیمی و مقطعی ضروری خواهد ساخت.
خانوادههای تئاتری علاقهمند میتوانند با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط مشروحه ذیل، حداکثر تا تاریخ ۱۰ خرداد ۹۹ نسخه PDF و Word متون نمایشی خود را به آدرس apartmenttheatre@yahoo.com ارسال کنند.
لازم است متقاضیان، مشخصات نویسنده و کارگردان اثر را به همراه شماره تماس و شماره ارتباطی خود در پیامرسانهای رایج روی صفحهی اول متن نمایشیِ ارسالی درج کنند.
شرایط و ضوابط
١- «تک نگارههای شهدای دفاع مقدس»، «حاج قاسم سلیمانی از منظر خانواده، جهاد و زندگی اجتماعی»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «کرونا» و «آثار کمیک و شاد» از اولویت برخوردارند.
٢- مدت زمان نمایشها حداقل ۳۰ دقیقه باشد.
٣. کلیه عوامل نمایش به جز نویسنده، در این دوره به دلیل شرایط موجود، ترجیحاً از یک خانواده تشکیل شده باشند. در غیر این صورت، منعی برای حضور عوامل غیر عضو در صورت رعایت موارد بهداشتی وجود ندارد.
۴. در تولید نمایشها صرفاً از امکانات منزل در صحنهآرایی، نورپردازی، لباس و لوازم صحنه استفاده شود.
۵. استفاده از موسیقی زنده در نمایشها در صورتی که توسط اعضای خانواده اجرا شود، بلامانع است.
۶. در ضبط اثر، باید هویت و شرایط تئاتر آپارتمانی و ویژگیهای تئاتری اثر حفظ و لحاظ گردد.
۱/۶) با توجه به تأکید بر استفاده از امکانات منزل و اجتناب از هرگونه هزینه، دوربین تلفنهای همراه نیز بهعنوان در دسترسترین دوربین برای ضبط نمایشها مورد پذیرش بوده، ولی استفاده از دوربینهای با کیفیت شخصی ارجحیت دارد.
٧. نسخه ضبطشده نمایشهای پذیرفتهشده در فضایی که برای این امر در فضای مجازی در نظر گرفته شده، برای تماشای عموم در دسترس خواهد بود.
٨. نمایشها به لحاظ تعداد پرسوناژ، در صورتی که همه بازیگران از یک خانواده باشند و تعدد آنها در تصویربرداری تکدوربین اختلال ایجاد نکند، محدودیتی ندارند اما بدیهی است به حکم تجربه با تعداد کمتر شخصیتها نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
٩. به نویسندگان کلیه متون ارسالی که کارشناسان مرکز هنرهای نمایشی متون آنها را پذیرفته باشند، فارغ از اینکه متن مورد نظر در مرحله بازبینی تأیید یا بنا به دلایلی از رقابت و اجرا خارج شود مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان تقدیر پرداخت خواهد شد. این پرداخت مجزا از تعهد و توافق کارگردان با نویسنده است.
۱۰. ارائه مجوز نویسنده تا پیش از زمان بازبینی آثار الزامی است.
۱۱. حداکثر تعداد ۴۰ اثر به مرحله پایانی راه خواهند یافت و با پرداخت مبلغ تا سقف ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
۱۲. تعداد ۵ اثر برگزیده همایش، پس از رفع مشکلات ماههای اخیر و بازگشت شرایط به وضعیت عادی، در یکی از تالارهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تخصیص کمکهزینه، اجرای عمومی خواهند شد.
گاهشمار
ارسال متون: حداکثر تا تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اعلام متون پذیرفتهشده: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
ارسال آثار ضبط شده: ۲۸ تیر ۱۳۹۹
اعلام آثار پذیرفتهشده مرحله پایانی و معرفی پنج اثر برگزیده: ۴ مرداد ۱۳۹۹
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان