میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، جمعه ۵ بهمن در سومین روز از برگزاری جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در بخش صحنهای هیچ نمایشی از استان تهران به صحنه نرفت و نمایشهایی از شهرستانها و همچنین ۲ نمایش از بخش بینالملل اجرا شدند.
نمایشهایی از اصفهان، اراک، کرمانشاه، تبریز و اردبیل آثاری بودند که از شهرستانهای مختلف در سومین روز جشنواره روی صحنه رفتند. همچنین نمایشهای «چیزهایی که حمل میکنیم» محصول مشترک پرتغال و ترکیه و همچنین «آرداقیون» از ارمنستان نمایشهای خارجی بخش ملل جشنواره بودند.
از نمایشها چه میدانید: هیچ!
یکی از مهمترین نقاط ضعف جشنواره تئاتر فجر در همه ادوار گذشته نبودن اطلاعات از نمایشهایی است که در این رویداد حضور دارند. بر عکس جشنواره فیلم فجر که تا قبل از آغاز جشنواره، روابط عمومی فیلمها عکس و اطلاعات و خلاصه داستان و تیزر از فیلم مورد نظر را در اختیار گروهها قرار می دهند در جشنواره تئاتر فجر هیچ اطلاعاتی از آثاری که قرار است در این رویداد به صحنه بروند وجود ندارد. به جز نمایش های بخش مرور و یا آثار استانی که قبلا اجرا داشته اند و اطلاعاتی از آنها وجود دارد مخاطبان و اهالی رسانه درباره نمایش های جدید و مخصوصا آثار بخش بین الملل هیچ نمی دانند در حالی که وقتی قرار است جشنواره ای در سطح بین المللی برگزار شود کمترین انتظار این است که مخاطبان بدانند قرار است به دیدن چه نمایشی بنشینند و لااقل اسامی بازیگران و خلاصه داستانی کوتاه از هر اثر را در اختیار داشته باشند که این مساله درباره نمایش های بخش بین الملل بیشتر صدق می کند.
نمایشهایی که اصل اساسی ارتباط را بلد نیستند
نمایش «چیزهایی که حمل میکنیم» از پرتغال و ترکیه شب گذشته در ۲ نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت؛ نمایشی بیکلام، بدون دکور و لباس که با سه بازیگر اجرا شد و نتوانست مفهوم مورد نظرش را به درستی منتقل کند. مخاطبانی که تا پایان اجرا توانستند در تالار چهارسو باقی بمانند گیج و منگ از حرکات نامفهوم بازیگران و فضایی که تلاش می کردند با آکسسوارهای صحنه به وجود آورند، سالن را ترک کردند. بیشتر تماشاگران نمایش در تمام طول اجرا به دنبال خط و ربط آنچه که برصحنه میدیدند با آنچه که در ذهنشان از مفهوم و پیام نمایش شکل گرفته بود، میگشتند. برخی دیگر نیز عطای دیدن کار را به لقایش بخشیدند و ترجیح دادند سالن را ترک کنند.
طبق گفته بازیگر و سرپرست این گروه تئاتری به خبرنگار مهر این اثر نمایشی قرار بوده مساله مهاجرت و کوچ انسانها از نقطهای به نقطه دیگر را به تصویر بکشد اما آنچه که در اجرا به نمایش درآمده بود می توانست هر مفهوم دیگری را به ذهن متبادر کند.
در طول نمایش ۲ بازیگر زن و مرد وسائلی را که بیشتر شبیه به خنزرپنزر بود از خودشان آویزان می کردند و در گوشه دیگری از صحنه این وسایل را به به غیرجذاب ترین شکل ممکن از خودشان جدا و در صحنه پخش و پلا می کردند. این روند در طول ۷۵ دقیقه ادامه داشت. نامفهوم بودن حرکات بازیگران و بی منطق بودن رفتارشان به عدم انتقال درست پیام و مفاهیم مد نظر انجامیده بود و از آنجا که تماشاگران هیچ پیش زمینهای از اجرا نداشتند و بدون بروشور و حتی نوشتهای درباره مضمون نمایش پا به سالن گذاشته بودند نتوانستند ارتباط مناسبی با کار برقرار کنند. البته موسیقی نمایش شاید تنها نقطه قوت کار بود که بخش اصلیاش به صورت پلی بک پخش می شد و در ادامه بازیگر سوم کار با همان وسائلی که در صحنه بود موسیقی را کامل می کرد و فضاسازی مناسبی را برای نمایش شکل میداد.
نمایش «آرداقیون» نیز اثری براساس حرکات فرم بود که یک داستان واقعی درباره اولین شهید صحنه را روایت می کرد که در دوران رم باستان به صلیب کشیده شده است. البته این اثر نمایشی نیز نتوانست ارتباط مناسبی با مخاطبان برقرار کند. یکی از مهمترین ویژگیهای نمایش های بی کلام و پانتومیم این است که بتوانند بدون دیالوگ مفهوم مورد نظرشان را به تماشاگران انتقال دهند و با خلق جذابیت بصری مخاطب را با خود همراه کنند اما ۲ نمایش شب گذشته نتوانستند این اصل اساسی را رعایت کنند.
حضور بیخبر آقای وزیر در تئاتر شهر
شب گذشته مسئولان فرهنگی و هنری در سالن های مختلف به تماشای آثار نشستند از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بیخبر و بدون اطلاع رسانی همراه با خانواده اش از نمایش «وچند داستان دیگر» محمد امینی راد از اراک در تالار سایه دیدن کرد تا حضور نادره رضایی معاون هنری وزیر ارشاد در تماشاخانه ایرانشهر و تالار وحدت برای دیدن نمایش «آرداقیون» از ارمنستان و «چند گرگ از عروسی مادر ماه جان» از اصفهان. همچنین با حضور احمد مسجدجامعی و معاون هنری از عوامل گروه ارمنستانی تجلیل شد.
استقبال از کارگاه آموزشی مسعود دلخواه
همچنین روز گذشته کارگاه آموزشی «بازی کمتر، بازی بهتر»، با تدریس مسعود دلخواه با استقبال علاقهمندان همراه شد به شکلی که فضای کارگاه نمایش مملو از جمعیت بود و بسیاری با نشستن روی زمین پای صحبت های این استاد و کارگردان تئاتر نشستند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بیپدر»؛ روایتی ضد پیرنگ از زیست انسان معاصر
پیمان جبلی: «محفل» تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
پیمان جبلی: محفل تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
سیاوس طهمورث به «۱۰۰۱» میآید
جایزه جشنواره کایا و بهترین انیمیشن نیویورک برای «افسانه سپهر»
دنیل کریگ به دنیای نارنیای گرتا گرویگ رفت
انتشار فراخوان نخستین جشنواره «تماشاگه راز»
دیدار وزرای ارشاد و بهداشت با اصغر شاهوردی
چالشهای نگارگری از زبان محمدحسین آقامیری؛ شیوههای آموزش بازنگری شود
رازی که ۳۰ سال است در خاک مزرعه مدفون شده!
پاوو پاولیکوفسکی «سرزمین پدری» را میسازد
چرا جادههای ایران قتلگاه رانندگان شدهاند؟
رسالت رادیو ترویج فرهنگ شهادت است
میزبانی محسن کیایی از سامان گلریز
تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
نمایش «منگی» به صحنه بازگشت
«مدال برنز» با استفاده از هوش مصنوعی تولید شد
پخش هر شبی «شوخی شوخی» با اجرای جواد رضویان
ایرج حسابی به برنامه «بهار جانها» میآید
حضور سوسن پرور در «مهمانی شام»
تماشاگر یک نماهنگ در روز بزرگداشت شهدا باشید
دیزنی زیر پای «سفید برفی» فرش قرمز پهن نمیکند
ساخت «جان ویک ۵» به طور رسمی تایید شد
فرنوش عابدی با «وزن مقدس» به سوئیس میرود
دیوارهای هشت چشمه رنگ شاهنامه گرفت
خانه هنرمندان میزبان یاقوت سیاه تئاتر ایران میشود
«پیشمرگ» و لزوم احیای سینمای قهرمانمحور
قصه شمعهای خاموش و عروسکهای شکسته در«باغ وحش شیشهای»
تامین بودجه مهمترین چالش مستند در سال آینده است
تنها برنامه موسیقایی سحر تلویزیون؛ مناجاتهایی که اولین بار پخش شد