میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» که در ایران به نام کوزه معروف شده با تالیف محمدرضا رئیسی از فعالان عرصه نوازندگی توسط انتشارات نای و نی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
محمدرضا رئیسی مولف کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» درباره بخش های این کتاب گفت: کتاب شیوه نوازندگی اودو، به ریشه های ساز اودو پرداخته است و تاریخچه آن از منشاء سنتی اش در نیجریه تا جایگاهش در موسیقی امروز را بررسی می کند. در ادامه آموزش های عملی در قالب ارائه نت های موسیقی برای نواختن آن و تکنیک های ساده و پیشرفته برای ایجاد صداها و ریتم های متنوع را در این کتاب خواهید دید. در پایان، نقش کاربردی اودو در سبک ها و ژانرهای مختلف موسیقی در نواختن ریتم هایی که در موسیقی سرتاسر جهان مشترک بوده، بررسی شده است.
این نوازنده سازهای کوبه ای با اشاره به ویژگی های فنی و آموزشی این کتاب بیان داشت: کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» به نحوی تدوین شده است تا هم برای نوازندگان سازهای کوبهای که «اودو» را به عنوان ساز دوم می نوازند کاربردی باشد و هم نیاز مبتدیان را به کلی مرتفع سازد.
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از یک نواختی ناشی از تمرینهای ابتدایی ریتم، این کتاب به نحوی تدوین شده تا هنرجویان بتوانند قطعاتی را نیز بر مبنای الگوهای ریتمیکی که آموختند، بنوازند و نتیجۀ تمرین خود را به صورت عملی ببینند. البته برای یادگیری هرچه بهتر مطالب کتاب، نمونۀ صوتی اکثر تمرین ها قابل دسترسی است و می توان از آن بهرۀ فراوانی برد.
این نوازنده سازهای کوبه ای که تا به امروز تالیف کتابهای آموزشی درباره شیوه نوازندگی ساز کاخن و کتاب آموزش پالماس را در کارنامه هنری خود دارد، «اودو» (کوزه) را یک ساز کوبهای منحصربه فرد که اصل و ریشۀ آن به موسیقی سنتی نیجریه باز می گردد، دانست و گفت: این ساز گلابی شکل از گِل یا سرامیک ساخته می شود و دارای یک دهانه در بالا و یک حفره در بدنۀ ساز است که با ضربه زدن روی آنها سبب تغییر جریان هوا در ساز شده و با نواختن انگشتان بر روی بدنه این ساز صداهای متنوعی تولید می شود. ساز اودو به دلیل داشتن صدایی زیبا و دلنشین، امروزه در موسیقی محبوبیت بسیاری پیدا کرده است و در ژانرهای مختلف موسیقی در جهان اعم از جَز و پاپ به کار گرفته میشود.
کتاب شیوه آموزشی ساز «اودو» در ۱۶۷ صفحه توسط انتشارات نای و نی منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است.
منبع : خبرگزاری مهر
«بیپدر»؛ روایتی ضد پیرنگ از زیست انسان معاصر
پیمان جبلی: «محفل» تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
پیمان جبلی: محفل تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
سیاوس طهمورث به «۱۰۰۱» میآید
جایزه جشنواره کایا و بهترین انیمیشن نیویورک برای «افسانه سپهر»
دنیل کریگ به دنیای نارنیای گرتا گرویگ رفت
انتشار فراخوان نخستین جشنواره «تماشاگه راز»
دیدار وزرای ارشاد و بهداشت با اصغر شاهوردی
چالشهای نگارگری از زبان محمدحسین آقامیری؛ شیوههای آموزش بازنگری شود
رازی که ۳۰ سال است در خاک مزرعه مدفون شده!
پاوو پاولیکوفسکی «سرزمین پدری» را میسازد
چرا جادههای ایران قتلگاه رانندگان شدهاند؟
رسالت رادیو ترویج فرهنگ شهادت است
میزبانی محسن کیایی از سامان گلریز
تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
نمایش «منگی» به صحنه بازگشت
«مدال برنز» با استفاده از هوش مصنوعی تولید شد
پخش هر شبی «شوخی شوخی» با اجرای جواد رضویان
ایرج حسابی به برنامه «بهار جانها» میآید
حضور سوسن پرور در «مهمانی شام»
تماشاگر یک نماهنگ در روز بزرگداشت شهدا باشید
دیزنی زیر پای «سفید برفی» فرش قرمز پهن نمیکند
ساخت «جان ویک ۵» به طور رسمی تایید شد
فرنوش عابدی با «وزن مقدس» به سوئیس میرود
دیوارهای هشت چشمه رنگ شاهنامه گرفت
خانه هنرمندان میزبان یاقوت سیاه تئاتر ایران میشود
«پیشمرگ» و لزوم احیای سینمای قهرمانمحور
قصه شمعهای خاموش و عروسکهای شکسته در«باغ وحش شیشهای»
تامین بودجه مهمترین چالش مستند در سال آینده است
تنها برنامه موسیقایی سحر تلویزیون؛ مناجاتهایی که اولین بار پخش شد