میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، امیر شریفی نوازنده موسیقی دستگاهی ایران به تازگی ردیف میرزاعبدالله و قطعات ضربی موجود در آن را با سازهای تار و سه تار و ردیف میرزاحسینقلی را با ساز تار اجرا و روانه بازار کرده است.
وی اجرای ردیف میرزاعبدالله با ساز تار را بر پایه تعمق بر روایت و نواخته های مرحوم نورعلی برومند و اجرای این ردیف با ساز سه تار را در قالبِ ترجمانی متناسب با امکانات سه تار ارائه کرده است.
این هنرمند همچنین ردیف میرزاحسینقلی را بر پایه تأملات بسیار عمیق بر روایت و اجرای علی اکبر شهنازی اجرا کرده است.
شریفی با تأکید به اهمیت بسیار زیادِ حفظ میراث معنوی موسیقی دستگاهی، در بازنوازی ردیف های مذکور، تلاش کرده تا سرحد امکان وفادار به شیوه اجرا، حالات و تزیینات اعمالشده توسط استادان یادشده باشد.
در توضیحات تکمیلی این پروژه موسیقایی نوشته شده است:
امیر شریفی در ضبط و انتشار این سه مجموعه ردیف، اهدافی چهارگانه را در نظر داشته است. اولین هدف وی، تولید محتوای آموزشی دقیق و مستند از ردیف های میرزاعبدالله و میرزاحسینقلی برای تدریس به دانشجویان و هنرجویان موسیقی دستگاهی با توجه به مختصات و امکانات دوره معاصر و نیازهای زمانه است.
هدف دوم، تذکر به غفلتی بسیار رایج در آموزش ردیف و تلاشی در جهت رفع این فقدان فراگیر است. از نظر مجریِ این ردیف ها، سالیان متمادی در اماکن آموزشی، نظیر هنرستان ها و دانشگاه ها، اغلب بر جنبه های آموزشی ردیف تأکید شده است و جنبه های هنری و امکانات بالقوه ردیف های مذکور در ساحت اجرای موسیقی دستگاهی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. از نگاه وی این رویکرد باعث می شود دانشجویان به لحاظ عاطفی چندان با ردیف ارتباط عمیقی برقرار نکنند. بنابراین شریفی در اجراهای مذکور، به هر یک از دستگاه ها و آوازها به مثابه اثری آهنگسازی شده با عیار هنری بسیار بالا توجه کرده و در پی تأمینِ غنای عاطفی، پویایی و سرزندگی اثر، تلاش کرده تا جایی که وفاداری به متن مخدوش نشود و اجرایی هنری و نه صرفاً درسی از متن ردیف را در معرض شنود مخاطبان قرار دهد.
هدف سوم در بازنوازی این ردیف ها، نمایش مراتبی از مفهوم «نَقل» است. شریفی پیش از این، مراتب نقل را در دفترچه های ۲ آلبوم خود «درویشانه» و «فروتنانه» تشریح و کنسرت هایی را بر آن اساس اجرا کرده است.
وی در ضبط این روایات از ردیف نیز کوشیده است انواعی از مراتب نَقل را به نمایش گذارد تا ضمن تصریحِ بر جایگاه ممتاز محتوای موسیقایی این ردیف ها، بر ارجمندی شیوه نوازندگی استادان برومند و شهنازی تأکید و بخش مهمی از راه و رسم تحصیل فنون نوازندگی در موسیقی دستگاهی را برای هنرجویان، در بستر نَقل بازنمایی کند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بیپدر»؛ روایتی ضد پیرنگ از زیست انسان معاصر
پیمان جبلی: «محفل» تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
پیمان جبلی: محفل تقویتکننده دیپلماسی قرآنی است
سیاوس طهمورث به «۱۰۰۱» میآید
جایزه جشنواره کایا و بهترین انیمیشن نیویورک برای «افسانه سپهر»
دنیل کریگ به دنیای نارنیای گرتا گرویگ رفت
انتشار فراخوان نخستین جشنواره «تماشاگه راز»
دیدار وزرای ارشاد و بهداشت با اصغر شاهوردی
چالشهای نگارگری از زبان محمدحسین آقامیری؛ شیوههای آموزش بازنگری شود
رازی که ۳۰ سال است در خاک مزرعه مدفون شده!
پاوو پاولیکوفسکی «سرزمین پدری» را میسازد
چرا جادههای ایران قتلگاه رانندگان شدهاند؟
رسالت رادیو ترویج فرهنگ شهادت است
میزبانی محسن کیایی از سامان گلریز
تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
نمایش «منگی» به صحنه بازگشت
«مدال برنز» با استفاده از هوش مصنوعی تولید شد
پخش هر شبی «شوخی شوخی» با اجرای جواد رضویان
ایرج حسابی به برنامه «بهار جانها» میآید
حضور سوسن پرور در «مهمانی شام»
تماشاگر یک نماهنگ در روز بزرگداشت شهدا باشید
دیزنی زیر پای «سفید برفی» فرش قرمز پهن نمیکند
ساخت «جان ویک ۵» به طور رسمی تایید شد
فرنوش عابدی با «وزن مقدس» به سوئیس میرود
دیوارهای هشت چشمه رنگ شاهنامه گرفت
خانه هنرمندان میزبان یاقوت سیاه تئاتر ایران میشود
«پیشمرگ» و لزوم احیای سینمای قهرمانمحور
قصه شمعهای خاموش و عروسکهای شکسته در«باغ وحش شیشهای»
تامین بودجه مهمترین چالش مستند در سال آینده است
تنها برنامه موسیقایی سحر تلویزیون؛ مناجاتهایی که اولین بار پخش شد