میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه موسیقی، کارگاه «آموزش ساختن ساز کمانچه» با حضور بیاض امیرعطایی از هنرمندان پیشکسوت ساخت ساز کمانچه و تعدادی از سازندگان مبتدی و حرفهای ساخت ساز کمانچه در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد.
بیاض امیرعطایی در این کارگاه توضیحاتی را درباره ساختمان و ساختار ساز کمانچه و بیان جزییات پیرامون انوع چوبهای مورد استفاده در نواحی مختلف این ساز به ارائه نقطه نظرات خود درباره تفاوتها و شباهتهای چوبها پرداخت.
این سازنده پیشکسوت کمانچه در تمامی مراحل تدریس خود به تاثیر حس و عشق در ساختن ساز تاکیده کرده و این شغل را صرفا نجاری ندانست و در این باره گفت: ساز یحیی تکرار ناپذیر است چرا که شخصی مانند یحیی با آن میزان از عشق در ساخت ساز دیگر تکرار نشد.
امیر عطایی در مورد جنس، نوع و قطر پوست و تاثیر مستقیم آن بر صدادهی ساز جزییاتی را مطرح کرده و سپس به انواع سیم و موارد مربوط به آن اشاره کرد.
بخش عمدهای از کلاس این سازنده ساز به اندازههای دقیق در جزییات ساخت ساز و ابزار مرتبط و تاثیر این موارد بر نوع صدادهی ساز، نرم بودن یا تیز بودن صدا اختصاص پیدا کرد.
این استاد پیشکسوت به نکات مربوط به رگلاژساز و اقسام ریزهکاریها در این باره اشاره کرده و آن دسته از نکاتی را که باعث راحتی نوازنده جهت تمرین هرچه بیشتر با این ساز می شود مطرح کرد.
تمرین، ممارست و خستگی ناپذیری و تمرکز بالا در ساخت ساز مهم ترین عوامل برای موفقیت چشمگیر در این عرصه از نظر امیر عطایی بوده و تاکید کرد کسانی که علاقه مند به ادامه این راه هستند از تجربه های بسیار و حتی زمین خوردن ها نباید بهراسند.
بخش دوم کلاس با پرسش و پاسخ های های هنرجویان حضوری و مجازی با استاد بیاض امیرعطایی پیرامون مباحثی از قبیل: برطرف کردن صداهای اضافه در ساز، انواع قالبهای کاسه و روشهای تهیه آن، شیوه ایجاد الگوی ترک و مواد و ابزار همراه شد.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان