میرنیوز
حسین کشفیاصل بازیگر و کارگردان تئاتر که به تازگی نمایش «تجربههای اخیر» را به صحنه برده است درباره اجرای این اثر نمایشی در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی از یازدهم تا دوم خرداد ماه در کارگاه نمایش به صحنه میرود در حالی که از ابتدا قرار نبود ما در این سالن اجرا داشته باشیم. «تجربههای اخیر»، اثر پربازیگری است و من نیز سبقه بیست و چندسالهای در تئاتر دارم اما متاسفانه با وجودی که قبلاً قرار بود این نمایش در تالار سایه به صحنه برود در نهایت اتفاق دیگری افتاد و کارگاه نمایش را به ما دادند.
وی ادامه داد: من سال ۸۳ و در سن ۲۴ سالگی یکی از جوانترین کارگردانانی بودم که در تئاتر شهر اجرای عمومی داشتم و در طول این سالها هم تجربیات متفاوتی را به عنوان بازیگر و کارگردان از سر گذراندم و جوایز بینالمللی و داخلی زیادی را نیز دریافت کردم اما وقتی تصمیم گرفتم کار جدیدی را با یک گروه حرفهای تئاتر و متنی از امیررضا کوهستانی به صحنه ببرم با وجودی که از هشت ماه قبل پیگیر اجرای نمایش بودم، سالنی مانند کارگاه نمایش با ۲۶ نفر ظرفیت نصیبم شد. همه هنرمندان و همکاران من عزیز و محترم هستند و من قطعاً برتری نسبت به بقیه ندارم اما وقتی میبینم سالنهای بزرگتر را به کارگردانهای کار اولی و کم تجربه میدهند، مطمئن میشوم که حتماً مناسباتی وجود دارد و هرکس هم منکرش شود، دروغ گفته است. به نظرم اگر مدیران و مسئولان تئاتری ما سرشان را بالا بگیرند و قبول کنند که از یک سری مناسبات در کارهایشان استفاده میکنند، شرافتمندانهتر از این است که آن را کتمان کنند.
کارگردان نمایش «افرای ژاپنی» درباره انتخاب متن توضیح داد: امیررضا کوهستانی حدود ۲۰ سال قبل نمایشنامه «تجربههای اخیر» را مینویسد که البته متن اورجینال نیست و اقتباسی از نمایشنامه «Recent Experiences» نوشته ۲ نویسنده کانادایی به نام نادیا راس و جکوب ورن است. کوهستانی در همان سالها در کشور آلمان اجرایی از این نمایشنامه را می بیند و به متن علاقه مند میشود، اجازه اقتباس از متن را از این ۲ نویسنده میگیرد و متن را با توجه به متر و معیارهای جامعه ایران دوباره نویسی میکند و خودش هم برای اولین بار در مجموعه تئاترشهر نمایشنامه را به صحنه برد. من به شدت این متن را دوست دارم چون ویژگیهای منحصر به فردی دارد که آن را خاص میکند به عنوان نمونه در متن هیچکدام از شخصیتها اسم ندارند و هیچکس دیگری را خطاب نمیکند و ما سیر زندگی یک خانواده را در طول بیش از یک قرن میبینیم. نمایش از سال ۱۹۰۰ شروع و در ۲۰۲۲ تمام میشود و ما شاهد روند زندگی یک خانواده در طول ۱۰۲ سال در ۶۰ دقیقه هستیم. بازیگران نیز باید سنهای مختلفی را در طول زمان ایفا کنند. همین ویژگیهای نامتعارف من را علاقهمند به اجرای این اثر نمایشی کرد.
کشفی اصل عنوان کرد: نکته مورد توجه دیگر که برایم جذاب بود حرف اصلی نمایش است که تمام مردم دنیا در طول تاریخ درگیرش بودند و همچنان هم هستند و آن هم این است که جنگ اصولاً جدایی میآورد و اتفاقی ناخوشایند و خانمان سوز است و اینکه مردم قدر لحظات خودشان را نمیدانند. اصولاً مساله «حسرت» و قدر لحظات را ندانستن در زیرلایه این متن خیلی پررنگ است. «تجربههای اخیر» اثری عاشقانه است که به جای وصال در آن حسرت و نرسیدن وجود دارد.
این بازیگر و کارگردان تئاتر در پایان درباره رویکردی که به متن داشته است، بیان کرد: امیررضا کوهستانی رفیق بسیار دوست داشتنی من است و کارهایش را به شدت دوست دارم. این نمایشنامه توضیح صحنه ندارد و به کارگردان این امکان را میدهد که جهان مد نظر خودش را بسازد. از آنجایی که من کارهای امیررضا کوهستانی را دنبال میکنم و با حس و حال کارهایش آشنا هستم خیلی تلاش کردم این نمایش نیز به حال و هوای نمایشهای او و متونش نزدیک باشد البته در عین اینکه نگاه و جهان مد نظر خودم را هم حفظ کنم. نمایشنامه در این اجرا کمی به فضای امروز نزدیک شده اما جان کلام کوهستانی حفظ شده است.
نمایش «تجربههای اخیر» از روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹ به مدت زمان ۶۰ دقیقه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته است.
بازیگران این نمایش به ترتیب بازی کیمیا جواهری، امین قنبری، دلارا نوشین، رامونا شاه، مرضیه موسوی، محمد ارفعی و شهاب عباسیان هستند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان