میرنیوز
سلیم غفوری مدیر شبکه تلویزیونی «افق» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره رویکردهای زنده یاد نادر طالبزاده در حوزه برنامهسازی تلویزیونی و دست گذاشتن او بر روی سوژههای چالشی و روز در حوزه رسانه و بینالملل، توضیح داد: آقای طالبزاده شناخت جامع و درستی از غرب داشت و از آنجایی که سالها در غرب زندگی کرده بود، از درون این جامعه را میشناخت و رصد خوبی هم روی فضای رسانهای غرب داشت، به همین دلیل گاهی موضوعات و سوژههایی را انتخاب میکرد که احساسش این بود باید به لحاظ رسانهای به آنها پرداخت و آنها را تشریح کرد. انتخاب بسیاری از این سوژهها ماحصل شناخت فضای رسانه و شناخت رسانههای غربی بود که خروجی آن تبدیل به یک برنامه موثر و تأثیرگذار میشد. در یک جمله میتوانم بگویم فهم نادر طالبزاده از «رسانه» درست و کامل بود.
تمایز نادر طالب زاده با دیگر برنامه سازان
وی درباره وجوه تمایز نادر طالبزاده با دیگر برنامهسازان و فعالان رسانهای هم گفت: یکی از این وجوه تمایز همین فهم رسانهای بود که به آن اشاره کردم و دیگری شجاعت و صراحت او بود. نادر طالبزاده زمانی که به درستی یک مطلب میرسید و احساس میکرد باید آن را بیان کند، خیلی صریح آن را مطرح میکرد و به اصطلاح در این موارد تعارف نداشت. وجه تمایز دیگر او دغدغهمندیاش بود. او به معنای واقعی کلمه قائل به این بود که باید حرف انقلاب اسلامی را صریح و بلند اعلام کرد. از آنجایی که او این ویژگیها و دغدغهها را داشت، همین امر باعث میشد که خروجی کارش هم خروجی متفاوتی نسبت به افراد دیگر باشد.
غفوری درباره عدم حضور زندهیاد طالبزاده در پستهای مدیریتی تلویزیون طی سالهای فعالیت خود در رسانه ملی هم گفت: واقعاً دغدغهای در این زمینه نداشت و به جز دوره کوتاهی که مدیرکل تأمین برنامه خارجی سیما بود، در باقی موارد همواره دوست داشت با مخاطب حرف بزند و گفتگو کند. علاقهمند به تبیین موضوعات برای مخاطبان بود و به همین دلیل همواره بیش از آنکه به دنبال گرفتن مسئولیت اجرایی باشد، بیشتر به فکر برنامهسازی بود. چه در دورهای که بیشتر مستندسازی میکرد و آثار ماندگاری همچون «خنجر و شقایق» و «عصر انتظار» را تولید کرد چه بعدها که در حوزه برنامهسازی برنامههای چون «راز» و «عصر» را به آنتن رساند.
توصیه نادر طالب زاده به مدیر شبکه مستند
وی تأکید کرد: نهضتی که نادر طالبزاده در زمینه تربیت نسلی از مستندسازان به راه انداخت را هم نباید فراموش کرد که برخی از آنها امروز به قله رسیدهاند کارهای تأثیرگذار و ارزشمندی را به ثمر میرسانند. نادر طالبزاده در عرصه آموزش هم همین نگاه را دنبال میکرد که همواره میخواست برای مردم و از مردم صحبت کند. در همه این سالها پیشنهادهایی برای ورود به عرصه مدیریت داشت اما به جز حضور در شوراهای مشورتی که بیشتر جنبه فرآوری و تکمیل فرآیندهای دیگر را داشت، هیچگاه مسئولیت اجرایی برعهده نگرفت.
مدیر شبکه «افق» درباره تلاش زندهیاد طالبزاده در زمینه تربیت نیروی انسانی در حوزه برنامهسازی تلویزیونی هم گفت: در این زمینه هم بچههای بسیاری در کنار ایشان کار یاد گرفتند و بعدها بهصورت مستقیم وارد عرصه برنامهسازی شدند. خیلی از دوستانی که بعدها وارد عرصه برنامهسازی شدند، همواره با ایشان در ارتباط بودند و از مشورتها و راهنماییهای او بهره میگرفتند. در مقام قیاس طبیعتاً در این جریان در فضای مستندسازی گستردهتر بود چرا که اساساً ایشان فعالیت را از حوزه مستندسازی آغاز کرده بود و قائل به این بود که بسیاری از مسائل را میتوان از طریق ساخت آثار مستند حل کرد. به همین دلیل همواره «مستندسازی» در گوشه ذهن او وجود داشت.
غفوری در پایان گفت: زمانی که بحث راهاندازی شبکه مستند مطرح شد، تأکید نادر طالبزاده بر این بود که ما خیلی از مسائل را از طریق ساخت مستند میتوانیم رفع بکنیم. بعدها هم که بنده مدیر شبکه شدم، همواره در این زمینه به من تأکید داشت که اگر ما مستندهای صریح و موشکفانه داشته باشیم، بسیاری از مشکلاتمان حل خواهد شد. توجه به شبکه مستند هم ریشه در همین مسئله داشت که قرار بود این شبکه تبدیل به آینه جامعه شود.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان